Werkstroom controle werknemersgegevens

De algoritmen ‘BSN-geboortedatum verschillen’, ‘Niet Hersteld Wel Teruggekoppeld (NHWT)’ en ‘Sectorverschillen’ worden gebruikt bij de werkstroom 'Controle werknemersgegevens'.

Laatst gewijzigd op 4 februari 2025 om 13:08 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Overheidsfinanciën

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmeregister@belastingdienst.nl

Link naar publiekspagina

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/

Link naar bronregistratie

https://over-ons.belastingdienst.nl/onderwerpen/omgaan-met-gegevens/algoritmeregister/werkstroom-controle-werknemersgegevens/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De Belastingdienst houdt toezicht op een juiste en volledige aangifte en afdracht van de loonheffingen.

De algoritmen ‘BSN-geboortedatum verschillen’, ‘Niet Hersteld Wel Teruggekoppeld (NHWT)’ en ‘Sectorverschillen’ worden gebruikt bij de werkstroom 'Controle werknemersgegevens'. Deze algoritmen helpen medewerkers van de Belastingdienst bij het houden van toezicht op een juiste en volledige inhouding en afdracht van de loonheffingen en voor de juiste en tijdige aanlevering van werknemersgegevens in de aangifte loonheffingen.

Loonheffingen zijn belastingen en premies die inhoudingsplichtigen (zoals werkgever, pensioenfonds of uitkeringsinstantie) inhouden op (loonbelasting en premie volksverzekeringen) en betalen over (premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet) het loon van hun werknemers.

Daarnaast houdt de Belastingdienst toezicht op de juistheid van de werknemersgegevens uit de aangifte loonheffingen. Inhoudingsplichtigen versturen periodiek de loonaangifte in naar de Belastingdienst. Door het UWV en de Belastingdienst wordt gecontroleerd op afwijkende gegevens. De Belastingdienst koppelt periodiek de fouten terug aan inhoudingsplichtigen die zijn geconstateerd in de ontvangen werknemersgegevens van de loonaangiften. De inhoudingsplichtigen worden verzocht de geconstateerde onjuistheden te herstellen per aangiftetijdvak.

Een omschrijving van dit proces is gepubliceerd op de site van de “Loonaangifteketen”. (https://www.loonaangifteketen.nl/)

Een beschrijving van deze foutrapporten en een omschrijving en toelichting op elke daarin mogelijk opgenomen fout is gepubliceerd op de site van de Belastingdienst onder "Loonheffingen" en vervolgens "Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens”. (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/toelichting-foutmeldingen-werknemersgegevens-aangifte-loonheffingen)

Na dit proces gaat de Belastingdienst over op monitoring om te bekijken hoe en of de onjuistheden zijn hersteld door inhoudingsplichtigen. Hiervoor worden de volgende drie algoritmen gebruikt: 

Afwegingen

  • Niet Hersteld Wel Teruggekoppeld (NHWT) 

Het algoritme NHWT is bedoeld om werkgevers die bij herhaling fouten maken in de werknemersgegevens te kunnen detecteren.

Het algoritme leidt tot toezicht op een beperkte groep inhoudingsplichtigen van grote ondernemingen die veelal dezelfde fouten maken in de aangifte. Deze groep is verantwoordelijk voor de helft van de herhalende fouten.

Op basis van de indicaties uit het algoritme kan de behandelaar schriftelijk het verzoek doen tot correctie of telefonisch de inhoudingsplichtige benaderen tot het nemen van maatregelen om het aantal fouten in de aangiften te verminderen.

Dit algoritme kijkt naar verschillende fouten in de werknemersgegevens. De volgende twee algoritmen controleren een specifieke foutmelding:

  • BSN-geboortedatum verschillen

Het algoritme BSN-geboortedatum verschillen is bedoeld om inhoudingsplichtigen met een herhaalde onjuiste toepassing van de BSN-gegevens te kunnen detecteren.

Op basis van de indicaties uit het algoritme kan de behandelaar contact opnemen met de inhoudingsplichtige om de correctie van de gesignaleerde BSN gerelateerde fouten in de aangiften loonheffingen te bespoedigen. Het gaat dan om aanpassingen in het aangegeven BSN dan wel BSN-geboortedatum verschillen.

  • Sectorverschillen

Het algoritme Sectorverschillen is bedoeld om inhoudingsplichtigen die werknemers in dienst hebben bij een onjuiste toepassing van de sectorcode in een aantal opeenvolgende loonaangiften te kunnen detecteren. Voor de werknemersverzekeringen is het bedrijfs- en beroepsleven verdeeld in een aantal sectoren. Elke sector bestaat uit een of meer bedrijfs- of beroepstakken of gedeelten daarvan. Een inhoudingsplichtige is verplicht aangesloten bij een van de sectoren. Bij welke sector dat is, hangt af van de maatschappelijke functie en/of de aard van de werkzaamheden. Uitgangspunt is dat inhoudingsplichtigen met dezelfde werkzaamheden bij dezelfde sector zijn aangesloten. De sector is van belang, omdat de sectoraansluiting de hoogte bepaalt van de WGA- en ZW-premie die moet worden betaald. Ook is het juiste gegeven van belang voor de honderden afnemers van loonaangiftegegevens.

Op basis van de indicaties uit het algoritme kan de behandelaar contact opnemen met werkgevers die na een aantal schriftelijke correctieverzoeken om de aangegeven sector te corrigeren, nog geen wijziging hebben doorgevoerd. 

Menselijke tussenkomst

Het toezicht op werknemersgegevens is belangrijk voor zowel de burger, bedrijven als gebruikers van de polisadministratie. In de polisadministratie staan de werknemersgegevens uit de loonaangiften. Het toezicht willen we zorgvuldig doen. De algoritmen kunnen een medewerker van de Belastingdienst daarbij ondersteunen. De beoordeling is daardoor zorgvuldiger, efficiënter en eenvormiger.

De hierboven genoemde algoritmen ondersteunen het toezicht op inhoudingsplichtigen over de juiste toepassing van de werknemersgegevens in de aangifte loonheffingen.

De algoritmen dragen bij aan het systematisch en nauwkeurig controleren van de werknemersgegevens in de loonaangifte. Door het inzetten van algoritmen kunnen gegevens sneller worden gecontroleerd. 


Menselijke tussenkomst in de context van de Belastingdienst houdt in dat een bevoegde en deskundige medewerker een wezenlijke rol speelt in de besluitvorming.

Bij de werking van de hierboven beschreven algoritmen is altijd sprake van menselijke tussenkomst. De algoritmen detecteren en selecteren. Het is de medewerker van de Belastingdienst die de vervolgens telefonisch contact op neemt met de inhoudingsplichtige om, eventueel na een inhoudelijke beoordeling, te verzoeken de geconstateerde onjuistheden alsnog te corrigeren in de eerstvolgende aangifte.

Risicobeheer

Het gebruik van de gegevens wordt getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Door het toetsen van persoonsgegevens komen eventuele privacyrisico's in beeld en kunnen passende maatregelen genomen worden.

De AVG schrijft voor dat er niet meer gegevens gebruikt mogen worden dan noodzakelijk is. Dat heet dataminimalisatie. De Belastingdienst onderzoekt regelmatig of de gebruikte gegevens nog nodig zijn en dus gebruikt mogen worden.

In genoemde algoritmen wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere persoonsgegevens.

De selectieregels in de algoritmen worden getoetst aan non-discriminatie-wetgeving. Het verwerken van zo min mogelijk persoonsgegevens verkleint het risico op directe discriminatie. Medewerkers die betrokken zijn bij de ontwikkeling en het beheer van de algoritmen krijgen training over gegevensbescherming en vooroordelen. 

De selectieregels worden periodiek beoordeeld en zo nodig bijgesteld om te blijven voldoen aan wet- en regelgeving. 


De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vereist dat het handelen van de overheid transparant en rechtmatig is. De Belastingdienst neemt bij de toepassing en ontwikkeling van algoritmen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht.

Wettelijke basis

  • Algemene wet inzake rijksbelastingen
  • Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer
  • Archiefwet 1995
  •  Algemene wet bestuursrecht
  • Algemene verordening gegevensbescherming
  • Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming
  • Wet op de Loonbelasting 1964
  • Regeling gegevensuitvraag loonaangifte

Links naar wettelijke basis

  • Algemene wet inzake rijksbelastingen : https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0002320&z=2023-01-01&g=2023-01-01
  • Wet algemene bepalingen Burgerservicenummer : https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0022428&z=2018-07-28&g=2018-07-28
  • Archiefwet 1995: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0007376&z=2022-05-01&g=2022-05-01
  • Algemene wet bestuursrecht: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/
  • Algemene verordening gegevensbescherming: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32016R0679
  • Uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming: https://wetten.overheid.nl/BWBR0040940/
  • Wet op de Loonbelasting 1964: https://wetten.overheid.nl/BWBR0002471/
  • Regeling gegevensuitvraag loonaangifte: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031386/

Werking

Gegevens

  • Identificerende gegevens (o.a. BSN)
  • Identificerende bedrijfsgegevens (o.a. fiscaalnummer)
  • Aangiftegegevens Loonheffingen


Links naar gegevensbronnen

  • Identificerende gegevens: Basisregistratie Personen (BRP)
  • Identificerende bedrijfsgegevens: Kamer van Koophandel
  • Aangiftegegevens Loonheffingen: Belastingdienst

Technische werking

De algoritmen bestaan uit selectieregels die inhoudsdeskundigen hebben opgesteld op basis van wet- en regelgeving en expertise.

De algoritmen zijn niet zelflerend. Dat betekent dat ze zichzelf niet ontwikkelen tijdens het gebruik ervan.

Leverancier

De algoritmen zijn door medewerkers van bij de Belastingdienst ontwikkeld en wordt ook intern onderhouden. 

Soortgelijke algoritmebeschrijving