Verbeterde doorstroming fietsverkeer
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Goed voorrang geven aan fietsverkeer zodat al het verkeer beter doorstroomt.
Afwegingen
Verkeersdeelnemers binnen de Gemeente Delft ervaren dagelijks het drukke verkeer. Gemeente Delft heeft in haar verkeersbeleid (Mobiliteitsplan Delft 2040) aangegeven op welke wijze zij invulling gaat geven aan het principe van Duurzaam Bereikbaar. Onder andere gebeurt dat door gebruik te maken van een Intelligent Traffic Systems (ITS), in het Nederlands een intelligent verkeerssysteem. Om de vlotte doorstroming van fietsverkeer te realiseren wordt software gekoppeld aan sensoren en camera's. Die software neemt real-time, op het moment dat iets gebeurt, beslissingen over welke verkeersdeelnemers voorrang krijgen. Hierbij wordt gewerkt met een zo beperkt mogelijke dataset die alleen real-time, op het moment zelf, beschikbaar is en nergens opgeslagen wordt.
Menselijke tussenkomst
Er is geen menselijke tussenkomst. Het gaat om een real-time verwerking van gegevens.
Risicobeheer
Laag - gegevens worden real-time op de camera verwerkt en niet opgeslagen.
Wettelijke basis
Wegenverkeerswet
Een weg wordt beheerd en onderhouden door een wegbeheerder. Uit de Wegenverkeerswet volgt deze wettelijke taak voor de wegbeheerder. Art 18 lid 1 geeft een opsomming van wie bevoegd is tot het beheren van een bepaalde weg. Voor wegen niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap is dit het college van B &; W.
Uitgangspunt bij het nemen van verkeersbesluiten is de vlotte doorstroming van het verkeer. De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid en het veilig kunnen gebruiken van de fysieke weginfrastructuur en voor het beheren met gebruik van uiteenlopende middelen en instrumenten. Dit zijn fysieke en digitale middelen. Bij fysieke middelen moet gedacht worden aan borden, informatiepanelen, inductielussen, camera’s, verkeerslichten. Bij digitaal herkenbare middelen moet gedacht worden aan detectie en operatie waaronder regelscenario’s, verkeersintensiteiten, TMC-feeds, databases van verkeersborden en Nationaal Wegenbestand.
Het extern beschikbaar maken van uiteenlopende digitale instrumenten en datasoorten voor gebruik in het private domein is een praktijk die vanaf ongeveer 2010 is ontstaan en in de toekomst verder zal groeien.
Links naar wettelijke basis
Impacttoetsen
- DPIA Fietsprioritering: n.v.t.
- Algoritme Impact Assessment Fietsprioritering: n.v.t.
Werking
Gegevens
Camerabeelden; v-log gegevens; verkeerstelling
Technische werking
Het algoritme is onderdeel van de Fiets Peloton Module (FPM). De Fiets Peloton Module bestaat uit zowel slimme software als een camera. Bedoeling is de vlotte doorstroming bij een bepaald verkeerslicht. De camera staat gericht op een zone die tientallen meters verwijderd is van dat verkeerslicht. De aan de camera gekoppelde software voorspelt of fietsers, op het moment dat deze aankomen bij het verkeerslicht, een groepje vormen van minimaal drie fietsers vlak na elkaar. Als dat de voorspelling is, worden de fietsers gemarkeerd als een ‘peloton’. Het verkeerslicht springt op groen en de fietsers krijgen vrij baan. De software berekent op basis van de camerabeelden de snelheid van de fietsers. Daarmee wordt ook voorspelt hoe lang het licht op groen moet staan voor het groepje fietsers. Voordeel daarvan is dat het verkeerslicht nooit te lang of te kort op groen staat. De fietsers hoeven minder vaak te stoppen maar ook het overige verkeer kan vlot doorstromen.
De beelden worden real-time op de camera verwerkt door de software. De beelden worden niet opgeslagen of verzonden.