Eén van de belangrijkste maatschappelijke opgaven waar het CJIB voor staat, is maatschappelijk verantwoord innen en incasseren. Het CJIB wil mensen zo goed mogelijk ondersteunen bij het voldoen aan betalingsverplichtingen en een onnodige toename van schulden bij burgers voorkomen. Daarom heeft het CJIB de afgelopen jaren geïnvesteerd in het persoonsgericht benaderen van schuldenaren en het mogelijk maken van het treffen van betalingsregelingen voor mensen die niet (direct) kunnen betalen. Hiervoor heeft het CJIB aanvullende diensten en mogelijkheden ontwikkeld.
Het algoritme ‘Telefonisch innen (Wet Wahv)’ ondersteunt één van deze ontwikkelde diensten. Als een persoon een tweede aanmaning ontvangt voor een verkeersboete en deze niet (volledig) betaalt, kan hij of zij worden gebeld door een medewerker van het CJIB. Het algoritme voorspelt voor welke persoon de kans groter is dat een persoonlijk gesprek via de telefoon het geschikte middel is voor een betaling of tot het komen van een betaalafspraak. Zo ontstaat direct en persoonlijk contact en wordt er samen gekeken naar een passende oplossing. Hiermee wil het CJIB voorkomen dat de verkeersovertreder wordt geconfronteerd met een deurwaarder.
Kijk voor meer informatie of voor vragen op: https://www.cjib.nl/telefonisch-innen.
Laatst gewijzigd op 28 augustus 2023 om 14:07 | Publicatiestandaard 0.1
Type algoritme
Regelgebaseerd
Status
In gebruik
Algemene informatie
Link naar publiekspagina
https://www.cjib.nl/telefonisch-innen
Organisatie
Centraal Justitieel Incassobureau
Inzet
Doel
Veld niet ingevuld.
Impact
Veld niet ingevuld.
Proportionaliteit
Veld niet ingevuld.
Proces
Veld niet ingevuld.
Juridisch
Bevoegde autoriteit
Veld niet ingevuld.
Wettelijke grondslag
Veld niet ingevuld.
Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)