Telefonisch Innen (Wahv)
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Recht
- Verkeer
Begindatum
Contactgegevens
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Eén van de belangrijkste maatschappelijke opgaven waar het CJIB voor staat, is maatschappelijk verantwoord innen en incasseren. Het CJIB wil mensen zo goed mogelijk ondersteunen bij het voldoen aan betalingsverplichtingen en een onnodige toename van schulden bij burgers voorkomen. Daarom heeft het CJIB de afgelopen jaren geïnvesteerd in het persoonsgericht benaderen van schuldenaren en het mogelijk maken van het treffen van betalingsregelingen voor mensen die niet (direct) kunnen betalen. Hiervoor heeft het CJIB aanvullende diensten en mogelijkheden ontwikkeld.
Het algoritme ‘Telefonisch innen (Wahv)’ ondersteunt één van deze ontwikkelde diensten. Door proactief telefonisch contact op te nemen met mensen die vorderingen open hebben staan (verkeersovertreders), kan het CJIB achterhalen waarom niet (volledig) betaald is. In dit gesprek kan de medewerker van het CJIB eventuele zorgen over extra kosten en spanningen door de inzet van een deurwaarder wegnemen door een directe betaling te laten plaatsvinden, een betalingsafspraak te maken of de persoon in contact te brengen met schuldhulpverlening.
Afwegingen
Als een persoon een tweede aanmaning ontvangt voor een verkeersboete en deze niet (volledig) betaalt, wordt vervolgens de deurwaarder ingezet. Deze stap volgt ook vanuit de wet. De inzet van de deurwaarder gaat o.a. gepaard met extra kosten voor de persoon. Zoals aangegeven is het doel van telefonisch innen dat het CJIB proactief deze personen belt die de tweede aanmaning niet (volledig) betalen om in een persoonlijk gesprek tot passende betaalafspraken te komen én extra kosten door de inzet van de deurwaarder voor burgers te voorkomen. Het CJIB kan voor deze aanvullende dienst niet iedereen bellen. Vandaar dat een algoritme wordt ingezet dat voorspelt voor welke persoon de kans groter is dat een persoonlijk gesprek via de telefoon het geschikte middel is voor een betaling of tot het komen van een betaalafspraak.
Door proactief telefonisch contact op te nemen met mensen die vorderingen open hebben staan (verkeersovertreders), kan het CJIB achterhalen waarom niet (volledig) betaald is. In dit gesprek kan de medewerker van het CJIB eventuele zorgen over extra kosten en spanningen door de inzet van een deurwaarder wegnemen door een directe betaling te laten plaatsvinden, een betalingsafspraak te maken of de persoon in contact te brengen met schuldhulpverlening.
Tevens worden hiermee extra maatschappelijke kosten door het inzetten van kostbare incassomiddelen zoals een deurwaarder voorkomen.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme geeft aan welke mensen met een openstaande verkeersboete, het CJIB het best kan bellen zodat de inzet van de deurwaarder voorkomen kan worden. Het is vervolgens aan de CJIB-medewerker om te beslissen wie er gebeld wordt. Hiervoor vindt een persoonsgerichte beoordeling plaats. Dit houdt in dat er bijvoorbeel gekeken wordt of er recent contact is geweest of dat er net een aanvraag voor een betalingsregeling is binnengekomen.
Of een burger dus gebeld wordt, is uiteindelijk aan de CJIB-medewerker zelf. Zo zorgt het CJIB voor een betekenisvolle menselijke tussenkomst.
Risicobeheer
Het CJIB neemt verschillende maatregelen om de risico's van het algoritme 'Telefonisch innen (Wahv)' te beheersen en te minimaliseren:
1. Transparantie: Het CJIB publiceert informatie over het algoritme in het algoritmeregister, zodat burgers inzicht hebben in hoe het algoritme werkt en welke beslissingen het ondersteunt. Door het gebruik van een beslisboom is het algoritme duidelijk en transparant.
2. Menselijke tussenkomst: Hoewel het algoritme voorspelt welke personen het meest gebaat zijn bij een telefonisch contact, blijft de uiteindelijke beslissing en het gesprek in handen van een medewerker. Dit zorgt ervoor dat er altijd een menselijke beoordeling plaatsvindt.
3. Privacybescherming: Het CJIB zorgt ervoor dat de gegevens die worden gebruikt door het algoritme zorgvuldig worden beheerd en beschermd, in overeenstemming met de geldende privacywetgeving.
4. Verantwoordelijkheid: Bij het verzamelen van de data en het maken van het algoritme wordt gekeken naar de kwaliteit, eerlijkheid en veiligheid van de data en het algoritme.
5. Monitoring en evaluatie: Het CJIB monitort continu de prestaties van het algoritme en evalueert regelmatig of het algoritme de gewenste resultaten oplevert zonder onbedoelde negatieve effecten.
6. Verantwoording en feedback: Het CJIB staat open voor feedback van burgers en andere belanghebbenden om het algoritme te verbeteren en eventuele zorgen aan te pakken.
Wettelijke basis
De Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (ook bekend als de Wet Mulder of Wahv) regelt in Nederland de administratieve afhandeling van veelvoorkomende verkeersovertredingen. Op grond van deze wet is het CJIB belast met de inning van verkeersovertredingen.
Links naar wettelijke basis
Werking
Gegevens
Bij het ontwikkelen en toepassen van het algoritme maakt het CJIB gebruik van datasets. Deze datasets bestaan alleen uit gegevens van het CJIB over de verkeersboetes van een persoon. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:
- het openstaand bedrag;
- de feitgroep waartoe het overtreden feit behoort;
- de Wahv betaalhistorie.
Technische werking
Het algoritme voorspelt voor welke persoon de kans groter is dat een persoonlijk gesprek via de telefoon het geschikte middel is voor een betaling of tot het komen van een betaalafspraak. Dit gebeurt met behulp van een zogenaamde beslisboom. Een beslisboom werkt door vragen te stellen die met ‘ja’ of ‘nee’ worden beantwoord. Hierdoor is het algoritme makkelijk uitlegbaar en transparant.