MONOcam

MONOcam wordt door de politie gebruikt bij verkeerscontroles. MONOcam controleert bij alle passerende bestuurders van (vracht)auto's of zij een mobiel elektronisch apparaat in de hand hebben. 

Laatst gewijzigd op 31 januari 2025 om 14:51 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

2021-07

Contactgegevens

https://www.politie.nl/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel is om de veiligheid in het verkeer te vergroten. Met MONOcam kan worden gecontroleerd of bestuurders van auto's en vrachtwagens een mobiel elektronisch apparaat in de hand hebben. De politie gebruikt MONOcam bij verkeerscontroles. Bestuurders van auto's en vrachtwagens die een mobiel elektronisch apparaat in de hand hebben worden bekeurd.

Afwegingen

Het voordeel van MONOcam is dat een controle door één persoon kan worden uitgevoerd en dat er duidelijke foto's van overtredingen worden gemaakt. Nadeel is dat een overtreder pas later de boete krijgt thuisgestuurd. De overtreder wordt dus niet tijdens of vlak na de overtreding persoonlijk aangesproken.

Menselijke tussenkomst

MONOcam controleert of bestuurders van auto's en vrachtwagens een mobiel elektronisch apparaat in de hand hebben. Mogelijke overtredingen worden opgeslagen op een laptop en daarna door een medewerker beoordeeld. Gegevens van afgekeurde overtredingen worden meteen verwijderd. Gegevens van goedgekeurde overtredingen worden doorgestuurd naar de centrale computer van de politie en daarna van de laptop gewist.

Risicobeheer

Herkende risico's in het gebruik van MONOcam worden op een lijst gezet. Daarna wordt per risico gekeken of en hoe het kan worden aangepakt. De oplossing kan bijvoorbeeld zijn om extra uitleg aan de gebruikers te geven of iets aan te passen aan het MONOcam systeem.

Wettelijke basis

De wettelijke grondslag van MONOcam is beschreven in artikel 3 van de Politiewet. MONOcam wordt gebruikt voor handhaving van artikel 5a, lid 1k van de Wegenverkeerswet 1994.

Links naar wettelijke basis

  • Politiewet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031788/2024-08-01/0/Hoofdstuk1/Artikel1/informatie
  • Wegenverkeerswet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2025-01-01#HoofdstukII

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Bij de ontwikkeling van MONOcam wordt gebruik gemaakt van video opnames. Deze opnames worden na gebruik verwijderd.

Technische werking

Het MONOcam systeem bestaat uit een laptop en een videocamera die hoge-kwaliteit beelden levert. In de beelden van de videocamera wordt door het MONOcam algoritme naar kentekenplaten gezocht. Bij elke gevonden kentekenplaat wordt het kenteken gelezen en wordt bepaald uit welk land het voertuig komt. Bij elk kenteken wordt de bijbehorende voorruit gezocht, waarvan alleen de bestuurderskant verder wordt bekeken. Het algoritme zoekt daarin handen, mobiele elektronische apparaten en telefoonhouders.

Als het algoritme een hand ziet met daarin een mobiel elektronisch apparaat die niet in een telefoonhouder zit, dan worden de foto's opgeslagen als mogelijke overtreding.

Leverancier

Intern ontwikkeld