iBurgerzaken e-diensten
Inwoners en bedrijven kunnen diverse e-diensten aanvragen via de online portalen van iBurgerzaken. Het systeem kent voor diverse processen automatische verwerkingen. Om dit mogelijk te maken worden verschillende gegevens gecontroleerd.
Laatst gewijzigd op 13 juni 2024 om 11:52 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Wonen
- Migratie en integratie
Begindatum
01-2022
Contactgegevens
info@meerssen.nl
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van de e-diensten met het onderliggende algoritme is inwoners en ondernemers maximaal ondersteunen/begeleiden bij een digitale aanvraag. Daardoor kan deze aanvraag juist en volledig worden ingediend. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de inwoner. Als er geen bijzonderheden worden geconstateerd in de aanvraag of aangifte kan deze worden verwerkt zonder tussenkomst van een burgerzakenmedewerker.
Als er wel een of meerdere bijzonderheden worden geconstateerd komt de aanvraag/aangifte altijd terecht in een werklijst. Daar wordt deze gecontroleerd door een burgerzakenmedewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de burgerzakenmedewerker.
Als er wel een of meerdere bijzonderheden worden geconstateerd komt de aanvraag/aangifte altijd terecht in een werklijst. Daar wordt deze gecontroleerd door een burgerzakenmedewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de burgerzakenmedewerker.
Impact
De impact is dat een dergelijke aanvraag efficiënt kan worden afgehandeld door de gemeente; burger/bedrijf heeft namelijk diverse stappen (werkzaamheden) al uitgevoerd waardoor de kwaliteit van de aangifte wordt verhoogt doordat de burger zelf de gegevens invult. In een aantal gevallen kan deze aanvraag zelfs volledig automatisch worden verwerkt. De kwaliteit van de dienstverlening gaat door deze diensten omhoog, net als de kwaliteit van de gegevens in de BRP.
Afwegingen
Alle aanvragen via de balie afhandelen is voor gemeenten geen optie meer. Dat komt door de aantallen en de tijdsdruk. Een algoritme biedt inwoners en ondernemers begeleiding bij (digitale) aanvragen.
Een gemeente kan ervoor kiezen om elke digitale aanvraag nog ter beoordeling aan de burgerzakenmedewerker aan te bieden voordat deze wordt afgehandeld. Voor mensen die niet of minder digivaardig zijn bestaat er altijd nog de mogelijkheid om via de balie van de gemeente de aanvraag te doen.
Een gemeente kan ervoor kiezen om elke digitale aanvraag nog ter beoordeling aan de burgerzakenmedewerker aan te bieden voordat deze wordt afgehandeld. Voor mensen die niet of minder digivaardig zijn bestaat er altijd nog de mogelijkheid om via de balie van de gemeente de aanvraag te doen.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Daardoor worden alleen eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch verwerkt. Wanneer een of meerdere bijzonderheden optreden, dan wordt de aanvraag/aangifte altijd door een medewerker beoordeeld. De medewerker controleert deze aanvraag en kiest voor verwerken of afwijzen. Bij afwijzing is het altijd de medewerker die dit doet en nooit het algoritme.
Risicobeheer
Veld niet ingevuld.
Werking
Gegevens
Gegevens die worden gebruikt komen uit de BRP, burgerlijke stand registers, KvK, CRB (Centraal Rijbewijzenregister) en aangehaakte gegevens.