Automatiseren grondwaterpeil bepalen

In de gemeente Rotterdam zijn verschillende meetpunten waar het grondwaterpeil gemeten wordt. Het meten wordt steeds meer automatisch vastgelegd en doorgeleverd.

Laatst gewijzigd op 28 juli 2025 om 8:40 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

02-2024

Contactgegevens

waterloket@rotterdam.nl

Link naar bronregistratie

https://algoritmeregister.rotterdam.nl/p/Onzealgoritmes/53761720552094247

Verantwoord gebruik

Doel en impact

DOEL: Het doel van de toepassing is om de grondwaterstanden in Rotterdam in kaart te brengen en publiek te delen via de landelijke voorziening Basisregistratie Ondergrond (BRO).
IMPACT: De directe impact op de Rotterdammer is klein. Wel is inzicht in grondwaterstanden belangrijk, om zo het risico op overlast door hoge- en/of lage waterstanden in kaart te brengen.

Afwegingen

Het delen in BRO is wettelijk verplicht. Daarnaast is het voor klimaatadaptie voor zowel private-als publieke organisaties en Rotterdammers van belang om inzicht te hebben in waterstanden.

Menselijke tussenkomst

Iedere 6 maanden wordt de sensor gecontroleerd. Alle data van die periode worden vervolgens nog eens door een mens gecontroleerd zodat de berekening kloppend is.

Risicobeheer

Veld niet ingevuld.

Links naar wettelijke basis

Wet BRO: https://basisregistratieondergrond.nl/inhoud-bro/wet-bro/

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Technische werking

In de gemeente Rotterdam zijn verschillende punten waar een grondwaterpeil te vinden is. Bij steeds meer van dit soort punten gebeurt het grondwaterpeil bepalen automatisch. Aan de hand van de gegevens uit een sensor wordt berekend wat de grondwaterstand ten opzichte van het NAP is. Deze gegevens worden doorgeleverd aan de landelijke voorziening Basisregistratie Ondergrond. Aan de ene kant is dit een wettelijke plicht (Wet BRO), aan de andere kant is het voor Rotterdammers en bedrijven ook goed om te weten wat de grondwaterstand is. De sensoren worden regelmatig in de gaten gehouden, om zo te voorkomen dat er foute metingen worden gedaan en de berekening van de waterstanden zo zorgvuldig als mogelijk verloopt.

Leverancier

BRO-beheer en Geotechniek

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Real-time algoritme dat continu de hoeveelheid water (het waterdebiet) bepaalt dat naar ieder van de 7 straten van rioolwaterzuiveringsinstallatie RWZI Amsterdam-West wordt geleid.

    Laatst gewijzigd op 6 maart 2025 om 10:53 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Op basis van metingen wordt de afvoer van rioolwater gestuurd. Het algoritme bepaalt of een schuif voor de doorvoer open staat of wordt dichtgezet. Hierdoor is het mogelijk om tijdens perioden met veel regen te sturen waar dit water naartoe gaat.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 14:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Om op de juiste manier te bepalen wat de hoogte van het stedelijk water en de riolering is, voorkomen we dat negatieve neveneffecten ontstaat door een relatief hoge of lage stand van het stedelijk water. Daarmee dragen we bij aan de veiligheid van bewoners en een schonere stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:34 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Real-time AI model dat continu de hoeveelheid lucht (het luchtdebiet) bepaalt dat naar ieder van de 7 straten van rioolwaterzuiveringsinstallatie RWZI Amsterdam-West wordt geleid.

    Laatst gewijzigd op 6 maart 2025 om 10:53 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente controleert met behulp van ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) of voertuigen een bepaald gebied (voetgangersgebied) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

    Laatst gewijzigd op 31 juli 2025 om 11:14 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik