Geluidsmodel

We willen graag borgen dat de geluidsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:26 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

2019-07

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het voorspellen of de geluidsnormen worden overtreden in een bepaald gebied

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: met deze aanpak op monitoring van geluid stimuleren we dat er zo min mogelijk geluidsoverlast aanwezig in Utrecht. Daarmee dragen we bij aan de waarde Gezondheid, om dat minder geluidsoverlast leidt tot een betere mentale gezondheid van bewoners. Hiermee beschermen we ook een groep kwetsbare Utrechters met extra gevoeligheid voor geluid. Daarmee dragen we bij aan de waarde Rechtvaardigheid. De waarde Privacy is NIET in het geding, omdat we geluidsmetingen doen zonder dat er sprake is van registratie van persoonsgegevens.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

- geluidsnorm

- geluidsmetingen in Utrecht

- meldingen mbt geluidsoverlast

- gegevens mbt handhaving van geluidsoverlast

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • We willen graag borgen dat de luchtkwaliteitsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • In het centrum van Arnhem geldt een milieuzone voor sterk vervuilende voertuigen die op diesel rijden. Het gaat om vrachtauto's, personenauto's en ook om bestelauto's. Deze milieuzone is ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

    Laatst gewijzigd op 22 mei 2024 om 13:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • We willen graag weten of en waar vogels zich in de nabije toekomst bevinden in Utrecht. De aanwezigheid van vogels duidt op een groene en milieuvriendelijke omgeving. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:13 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • We willen graag weten of en waar er geschikte woonbouwlocaties in Utrecht zijn in de nabije toekomst. Met als doel om zoveel mogelijk woningen in Utrecht beschikbaar hebben. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:15 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • De milieuzones voor personenauto’s, vrachtauto's, bestelauto's, taxi's, autobussen en brom- en snorfietsen in de gemeente Amsterdam zijn ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

    Laatst gewijzigd op 4 december 2024 om 9:43 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik