Inspectie wegen - Kiwa KOAC

Inspectie van provinciale wegen met toepassing van LiDAR - of lasertechnologie. Door middel van deze technieken kan het wegvak zeer gedetailleerd worden ingescand en alle oneffenheden worden uitgelicht. Hier selecteert het algoritme schadebeelden uit aan de hand waarvan de Provincie gaat kijken welk onderhoud hier nodig is.

Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 9:11 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2024-11

Contactgegevens

info@provinciegroningen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van dit algoritme is het efficienter maken van het onderhoud van de provinciale wegen. Door het toepassen van dit algoritme kan de status van de wegen beter gemonitord worden dan door middel van visuele inspectie. Tevens wordt het verloop van schade beter in kaart gebracht waardoor voorspellend onderhoud mogelijk gaat worden. Dit zal resulteren in goed onderhouden wegen en minder storende inspecties. 

Afwegingen

De keuze voor het toepassen van het algoritme is voornamelijk gemaakt op basis van de toelichting over het algoritme door de ontwikkelaar, het gebruik ervan door andere overheidsinstanties en de toegelichte efficiëntievoordelen. Er is afgewogen of de marktpositie die Kiwa KOAC verkrijgt, doordat dit de enige aanbieder is van deze systemen, opweegt tegen de voordelen van het gebruik van dit algoritme, waarbij er in dit geval aan het laatstgenoemde voordeel meer belang is toegekend.

Menselijke tussenkomst

De output van dit algoritme wordt geïnterpreteerd door de beheerder, deze vraagt een inspecteur om de schadebeelden te verifiëren. Pas nadat dit gedaan is wordt er een keuze gemaakt over de vervolgstappen met betrekking tot daadwerkelijk onderhoud. 

Risicobeheer

De risico's bij het gebruik van dit algoritme hebben betrekking tot de nauwkeurigheid van het algoritme en daardoor de omvang van de data. Omdat er zoveel data wordt gewonnen wat allemaal geïnterpreteerd en geverifiëerd moet worden kan dit averechts werken en tot capaciteitsproblemen leiden. Dit risico wordt gemitigeerd door fysieke verificatie door de inspecteur.

Wettelijke basis

Wegenwet/CROW146a

Werking

Gegevens

De gegevens die gebruikt worden door het algoritme zijn de gemaakte scans. Deze scans worden door het algoritme vergeleken met (test)data van Rijkswaterstaat.

Technische werking

De vrachtwagens van Kiwa KOAC scannen om het jaar de provinciale wegen. Aan de hand van deze inlezing (met behulp van LiDAR- of lasertechnologie) geeft het algoritme output met schadebeelden en andere oneffenheden in de wegvakken. 

Leverancier

Kiwa KOAC

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Beelden van wegvakken worden bij inspecties ingewonnen en door het algoritme verwerkt. Dit algoritme geeft oneffenheden en schades een cijfer van 1 tot 9. Op basis van deze scores en de ruimtelijke verdeling hiervan over de wegvakken geeft het algoritme suggesties voor onderhoud.

    Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 8:43 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Om de wegkwaliteit en veiligheid te waarborgen is er een algoritme ontwikkeld dat de slijtage van wegen inzichtelijk maakt. Het algoritme voorspelt de benodigde onderhoud aan Zuid-Hollandse N-wegen met behulp van bestaande historische metingen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:32 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Slim inzetten (optimaal verdelen) van weginspecteurs op het hoofdwegennet op basis van historische en actuele incidenten.

    Laatst gewijzigd op 17 mei 2024 om 9:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • RISM maakt gebruik van een LiDAR-camera welke een scan maakt van een weg en de directe omgeving. Op basis van de hiervan gemaakte 3D-modellen kunnen obstakels in de obstakelvrijezone worden geïdentificeerd en waar nodig verwijderd. 

    Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 9:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik