Verkeersmodel bereikbaarheidsregie

Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

datashop@denhaag.nl

Link naar publiekspagina

https://www.dat.nl/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van het model is om de impact op de verkeersdoorstroming van een enkele activiteit of de samenhang tussen meerdere activiteiten te zien in een gemodelleerde en geabstraheerde omgeving. Een burger krijgt niet direct met het algoritme te maken. Als een burger gebruikmaakt van de openbare ruimte als deelnemer aan het verkeer en er zijn omleidingen dan merkt de burger dat het algoritme is gebruikt om te komen tot een zo optimaal mogelijke omleiding met zo min mogelijk overlast. 

Afwegingen

De output van het model wordt gebruikt ter onderbouwing van het afgeven van een positief besluit voor een bouwwerk, wegwerk of evenement met impact op het Haagse hoofd verkeersnetwerk in het Stedelijke BereikbaarheidsOverleg (SBO). Daarmee vormt het input voor het instemmingsbesluit.

Menselijke tussenkomst

Het model wordt door een medewerker gevoed met data waarna het kan gaan rekenen. Het model wordt gebruikt als analyse voor de duiding van verkeersstromen door activiteiten. De output wordt gewogen in relatie tot de gesprekken met initiatiefnemers. Menselijke tussenkomst is puur gericht om de input te leveren voor het programma en het duiden van de uitkomsten. Dit proces kan elk moment worden stop gezet. De uitkomst van het programma wordt alleen gebruik gebruikt als input (gecombineerd met menselijk oordeel) voor het ontwerp. Er zijn meerdere medewerkers van BVM (specifiek onderdeel van Stadsbeheer) die dit model mogen en kunnen gebruiken ter ondersteuning van hun professionele advies bij het beoordelen van maatregelplannen voor werken. Dit advies wordt in een breed gremium (Stedelijk BereikbaarheidsOverleg) besproken en al dan niet overgenomen en omgezet in een vergunning.

Risicobeheer

Er zijn geen specifieke risico's in de zin van privacyaspecten rondom persoonsgegevens. Bias speelt geen rol.

Wettelijke basis

Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet. 

Werking

Gegevens

Er is initieel gebruikgemaakt van het V-MRDH model (HB-matrix, routekeuzes en intensiteiten) aangevuld met anonieme data uit de koplussen (nullen en enen) van 50 geregelde kruispunten.

Technische werking

Dit is een intern gebruikt model t.b.v. input voor gesprekken met de initiatiefnemers van bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen om maatregelen te nemen om ook de verkeersdoorstroming voldoende te laten functioneren. Het is een objectieve berekening ter ondersteuning van de verkeerskundige toets op mogelijke knelpunten die ontstaan door activiteiten in de stad (bouwwerkzaamheden wegwerkzaamheden en evenementen). Dit model geeft een inschatting waar gegeven deze activiteiten en verkeersstromen het mogelijk gaat knellen. Dit geeft input voor de afstemming met de initiatiefnemers van de activiteiten, zodat de (omleidings)routes voldoende blijven functioneren. De output (hinder) wordt gekwalificeerd in termen van aantal gehinderden, reistijdvertraging, wachttijden, etc. 

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een lage impact. Verkeersinformatiesystemen winnen informatie in óver het verkeer, of verstrekken informatie áán het verkeer. Ook reguleren zij verkeer met kantelwalsen, pollers, slagbomen, e.d.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te 'herkennen', wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere (in de omgeving van Westfields).

    Laatst gewijzigd op 28 juni 2024 om 8:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Doordat de slimme verkeerslichten in staat zijn het verkeer te ‘herkennen’, wordt het mogelijk om bepaalde verkeersstromen voorrang te geven boven andere.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:56 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling