Voorschoolse Educatie
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- Buiten gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Einddatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
We willen bepalen of en wanneer Utrechtse kinderen in aanmerking komen voor Vroegschoolse Educatie (VE). Zodat ze het type onderwijs aangeboden krijgen wat ze nodig hebben. Daarmee borgen we de gezonde ontwikkeling van Utrechtse kinderen. En dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.
Afwegingen
Resultaten Utrechts Uthiek Assessment: met deze analyse om te bepalen of kinderen in aanmerking komen voor VE dragen we direct bij aan de waarde Gezondheid. We hebben geborgd dat de gegevensverwerking voor deze analyse in een afgeschermde en beveiligde omgeving plaatsvindt. Daarmee dragen we bij aan de waarden Privacy en Controle op technologie. De resultaten van deze monitoring worden geduid door de jeugdverpleegkundige in gesprek met de ouders van het kind. Hiermee geven we de ouders informatie en een concreet handelingsperspectief mbt de ontwikkeling van hun kind. Dit draagt bij aan de waarde Autonomie. In de vervolgstappen is er extra aandacht voor kinderen met een relatief grote achterstand. Daarmee dragen we bij aan de waarde Rechtvaardigheid.
Bij dit proces wordt sinds 1 maart 2024 geen algoritme meer toegepast, omdat we constateerden dat het meewegen van de context binnen dit proces zodanig belangrijk was dat de gegenereerde informatie (door toepassing van het algoritme) geen meerwaarde meer had in de beslissing om de juiste vervolgstap te nemen.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient altijd slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.
Risicobeheer
Bij onderstaande risico's hebben we als Utrecht waarborgen en maatregelen georganiseerd om te voorkomen dat deze risico's optreden: 1. datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners, 2. algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie, 3. geen monitoring bij de toepassing van het algoritme op de data, waardoor 'function creep' kan ontstaan. Dat wil zeggen dat de informatie een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dat komt doordat je dezelfde soort data gebruikt bij het algoritme en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt.
Impacttoetsen
- Utrechts Uthiek Assessment
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
Werking
Gegevens
Bij de toepassing van het algoritme worden onderstaande gegevens gebruikt mbt de situatie van het kind om een eventuele taalachterstand te signaleren. En daarmee te bepalen, met bijbehorende context, of een kind in aanmerking komt voor Vroegschoolse Educatie (VE):
- opleidingsniveau ouders
- taalomgeving kind
- migratieachtergrond ouders
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- We willen graag dat kinderen de juiste vorm van basisonderwijs krijgen in Utrecht. Daarom is het van belang om te borgen dat het aanmelden van kinderen op basisscholen op gewogen en eerlijke wijze gebeurt, voor alle kinderen. Dit doen we door de toepassing van een algoritme waarbij de gemeente een regisserende rol vervult.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Het monitoren van de ontwikkeling van kinderen van 0-4 jaar.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:58 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik