Afleiding Kansrijkheid
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het zo transparant, humaan en respectvol faciliteren van de terugkeer van vreemdelingen die niet in Nederland mogen blijven, is het kerndoel van DTenV. Om dit te realiseren, worden er gesprekken gevoerd tussen vreemdeling en regievoerder. Op deze manier wordt informatie verzameld om een zo concreet mogelijk beeld te krijgen van de mogelijkheden tot vertrek. Deze gegevens worden in het primair processystem van DtenV (ISTV) bijgehouden. In een data warehouse wordt een deel van de gegevens met elkaar gecombineerd om de kansrijkheid op vertrek te indiceren. De indicatie wordt dan weer gepresenteerd in ISTV. Het doel hiervan is simpelweg het vergemakkelijken van het vertrekproces voor de vreemdeling en voor de regievoerder. Zo kan DTenV haar wettelijke taak zo goed mogelijk blijven uitvoeren.
De impact op mensen die in het bezit zijn van reisdocumenten en die meewerken aan hun vertrek – en hierdoor dus kansrijker zijn – houdt in dat zij bij hoge instroom met voorrang door het proces worden geholpen. Het kan ook zijn dat mensen wiens kansrijkheid lager wordt ingeschat bijvoorbeeld langer gebruik maken van opvangvoorzieningen, omdat diens proces langzamer verloopt.
Afwegingen
DTenV werkt met regievoerders die in zogenoemde vertrekgesprekken samen met de vreemdeling de optimale vertrekstrategie bepalen. Dit is in hoge mate mensenwerk en afhankelijk van de professionaliteit van de regievoerder. Een voordeel van de digitale indicatie als een soort naslagwerk, is de visuele bevestiging voor de regievoerder. Ook kán er op basis van de kansrijkheid geprioriteerd worden, indien er te weinig capaciteit aan regievoerders is om de volledige caseload van DTenV te behandelen. Immers, bijvoorbeeld bij hoge instroom, kan het nodig zijn om mensen met een hogere kansrijkheid eerder te behandelen en het kansrijke(re) vertrekproces te verwezenlijken. Diens zaken hebben mogelijk een kortere doorlooptijd. Dit betekent niet dat mensen met een lagere kansrijkheid minder of niet worden geholpen in het vertrekproces. Wel kan het betekenen dat de volgordelijkheid afwijkt van FIFO (first in, first out).
De inschatting van de kansrijkheid op vertrek heeft géén invloed op de juridische status van de vreemdeling, of op de vertrekverplichting die op de vreemdeling rust.
Menselijke tussenkomst
Er wordt nooit een geautomatiseerde beslissing gemaakt op basis van de ingeschatte kansrijkheid op vertrek. Het inschatten van de kansrijkheid op vertrek is één van de hoofdtaken van de regievoerders in het primaire proces van DTenV. Zij doen dit, buiten de indicatie die digitaal kan worden gezien, ook in hun hoofd. De digitale indicatie fungeert over het algemeen als een naslagwerk.
Risicobeheer
De kansrijkheidsindicatie wordt verwerkt in het data warehouse. Hierover worden rapporten uitgedraaid. Ook wordt er ten alle tijden bijgehouden op basis van welke data de indicatie werd gegeven en wordt deze data constant geüpdate naar de huidige stand van zaken.
Aangezien de kansrijkheid wordt weergegeven in het primair processysteem, wordt de individuele indicatie van kansrijkheid op vertrek van de vreemdeling alleen bekeken door degenen die toegang hebben tot tot het dossier van de betrokken vreemdeling.
Wettelijke basis
De grondslag voor de inschatting van kansrijkheid op vertrek van de vreemdeling ligt in de wettelijke taken van DTenV. Deze staan onder andere beschreven in:
• Vreemdelingenwet 2000
• Vreemdelingenbesluit 2000
• Voorschrift Vreemdelingen 2000
• Vreemdelingencirculaire 2000
• Richtlijn 2008/115/EG (Europese Terugkeerrichtlijn)
• Verordening Dublin III
• VN-Vluchtelingenverdrag (1951)
Links naar wettelijke basis
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
- Dublin-claim (ander land is mogelijk verantwoordelijk voor een asielverzoek)
- Aanwezigheid van (vervangende) reisdocumenten
- Medewerking vertrek van de vreemdeling: Aan de hand van registraties in het primair processysteem (ISTV) wordt afgeleid of de vreemdeling zelf acties onderneemt om het vertrek te bevorderen, bijvoorbeeld door zich zelf te melden bij de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM), een NGO of DTenV
- Data-gekwalificeerde interne landenlijst (op data gebaseerde lijst die context biedt over landen en de samenwerking hiermee)
Technische werking
De rekenregels die worden gebruikt om de kansrijkheid te indiceren zijn opgesteld door inhoudsdeskundigen. In het data warehouse worden scores toegekend aan eerdergenoemde gegevens die de kansrijkheid op vertrek verhogen of verlagen. Het toekennen van deze scores gebeurt op basis van interne, maar ook globale informatie die constant wordt geüpdatet en aangevuld met nieuwe bevindingen. Deze scores worden in het data warehouse gecombineerd tot één indicatie. De uiteindelijke kansrijkheid kan hoog, midden of laag zijn. Dit wordt getoond in het primair processysteem.