Slimme verlichting

Het op afstand kunnen regelen van de lichtintensiteit op basis van zonsondergang/zonsopgang, dagschema, verkeersaanbod. Storingsmeldingen worden automatisch gegenereerd

Laatst gewijzigd op 26 juni 2025 om 7:44 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In ontwikkeling

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

01-2024

Contactgegevens

algoritme@prvlimburg.nl

Link naar publiekspagina

https://www.limburg.nl/bestuur/open-overheid/algoritmeregister

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van het algoritme is om de verlichting te schakelen op bepaalde tijden om:

- de verkeersveiligheid te waarborgen en

- duurzaam om te gaan met energie.

Afwegingen

- verhogen van de verkeersveiligheid

- verduurzamen van het areaal

Menselijke tussenkomst

De output van dit algoritme wordt geïnterpreteerd door de beheerder, pas nadat dit gedaan is wordt er een keuze gemaakt over de vervolgstappen met betrekking tot daadwerkelijk onderhoud. Op basis van astronomische tijden worden de branduren bepaald. Deze zijn in het proces geprogrammeerd. 

Risicobeheer

Risico's worden zoveel als mogelijk gemitigeerd door fysieke verificatie door de beheerder wanneer wordt afgeweken van het algortime.

Wettelijke basis

Nederlandse Praktijk Richtlijn 13201 Openbare Verlichting

Werking

Gegevens

Astronomische tijden

Technische werking

Via een webapplicatie heeft de beheerder toegang tot de instellingen van de verlichting. Dit is mogelijk door een koppeling tussen een armatuur dongle en de server van de webapplicatie. Standaard zijn de branduren afgestemd op de astronomische tijden. 

Leverancier

Schreder

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard. 

    Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De provinciale wegen beschikken over verlichting en deze verlichting bevat armaturen. In het Interact City-systeem wordt energieverbruik van de armaturen gemonitord. Het systeem houdt het energieverbruik van de armaturen bij en geeft een foutmelding bij afwijking.

    Laatst gewijzigd op 28 januari 2025 om 13:09 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Via een satelliet wordt duisternis gemeten en deze meetdata wordt via de Rijksuniversiteit Groningen beschikbaar gesteld in de Duisternismonitor. Het doel van deze monitor is om lichthinder en lichtvervuiling te verminderen.

    Laatst gewijzigd op 9 april 2025 om 13:31 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik