Slimme verlichting
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het doel van het algoritme is om de verlichting te schakelen op bepaalde tijden om:
- de verkeersveiligheid te waarborgen en
- duurzaam om te gaan met energie.
Afwegingen
- verhogen van de verkeersveiligheid
- verduurzamen van het areaal
Menselijke tussenkomst
De output van dit algoritme wordt geïnterpreteerd door de beheerder, pas nadat dit gedaan is wordt er een keuze gemaakt over de vervolgstappen met betrekking tot daadwerkelijk onderhoud. Op basis van astronomische tijden worden de branduren bepaald. Deze zijn in het proces geprogrammeerd.
Risicobeheer
Risico's worden zoveel als mogelijk gemitigeerd door fysieke verificatie door de beheerder wanneer wordt afgeweken van het algortime.
Wettelijke basis
Nederlandse Praktijk Richtlijn 13201 Openbare Verlichting
Werking
Gegevens
Astronomische tijden
Technische werking
Via een webapplicatie heeft de beheerder toegang tot de instellingen van de verlichting. Dit is mogelijk door een koppeling tussen een armatuur dongle en de server van de webapplicatie. Standaard zijn de branduren afgestemd op de astronomische tijden.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Door detectielussen in de weg wordt er geregistreerd wanneer er verkeer voor een verkeerslicht staat. Hier kunnen de groentijden op aangepast worden.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Sensoren in de verkeerslichten zelf en lussen in de weg berekenen verschillende informatie over de verkeerslichten, zoals de wachttijd en hoeveel voertuigen door rood rijden. Dit wordt getoond in een dashboard.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 12:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- De provinciale wegen beschikken over verlichting en deze verlichting bevat armaturen. In het Interact City-systeem wordt energieverbruik van de armaturen gemonitord. Het systeem houdt het energieverbruik van de armaturen bij en geeft een foutmelding bij afwijking.Laatst gewijzigd op 28 januari 2025 om 13:09 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Via een satelliet wordt duisternis gemeten en deze meetdata wordt via de Rijksuniversiteit Groningen beschikbaar gesteld in de Duisternismonitor. Het doel van deze monitor is om lichthinder en lichtvervuiling te verminderen.Laatst gewijzigd op 9 april 2025 om 13:31 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat.Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik