Winter Controle

Winter Controle is een systeem dat gebruikt wordt voorgladheidsbestrijding. Het systeem is zowel gekoppeld aan meetpunten op het wegennetwerk als aan de strooiwagens. Het verzamelt data over de wegcondities, strooi-acties en eventuele storingen aan apparatuur of machines. Daarnaast geeft het inzicht in zoutvoorraden.

Laatst gewijzigd op 5 maart 2025 om 13:44 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

2020-03

Contactgegevens

info@provinciegroningen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van Winter Controle is om de gladheidsbestrijding zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, meer inzicht te krijgen in de gladheidsbestrijding, en door efficiënter te strooien de milieu- en natuurbelasting te verminderen.

Afwegingen

Door het gebruik van Winter Controle is er meer inzicht in het gehele proces rondom de gladheidsbestrijding. Daarnaast resulteert dit in minder verbruik, verbeterde kostenefficiëntie, minder materiaal verbruik en meer inzicht in- en efficiënter onderhoud van de machines. Hoewel dit de provincie meer tijd kost, voornamelijk na strooiacties, maakt Winter Controle het algehele proces (kosten-)efficiënter.

Menselijke tussenkomst

De systemen verzamelen ruwe data en tonen deze aan medewerkers van de provincie. Het systeem voert geen bewerkingen uit op de gegevens; alles wordt in zijn oorspronkelijke vorm weergegeven. De medewerkers interpreteren de data en nemen op basis daarvan vervolgacties of passen processen aan. Er is dus geen sprake van automatische besluitvorming.

Risicobeheer

De vele sensoren die gebruikt worden door het systeem zouden storingen kunnen krijgen waardoor de doorgegeven data onjuist is. Echter zijn er ook sensoren welke hierop controleren om zulke storingen door te geven.

Wettelijke basis

Wegenwet

Werking

Gegevens

Het systeem gebruikt coördinaten van de meetpunten in de wegen, en referentieroutes. Verder wordt er voor de chauffeurs van de strooiwagens, welke beiden grotendeels via een derde partij worden aangeleverd, gegevens genoteerd over de kentekens van de trekkers, welke chauffeurs welke route rijden, hun namen en geldigheid van rijbewijzen.

Technische werking

Verspreid over het areaal van de provincie staan enkele meetpunten welke gegevens over het wegdek op dat punt verzamelen, dit is het Gladheid Meld Systeem (GMS). De gegevens van dit GMS (de asfalttemperatuur, omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, vochtigheidgraad van het asfalt, de hoeveelheid zout op het asfalt etc.) worden gebruikt om een inzicht te krijgen in de gladheid van de wegen. 


Op basis van deze resultaten worden strooiacties uitgezet. Tijdens deze strooiacties worden alle strooiwagens gemonitord, hierbij worden gegevens verzameld over hun: snelheid, route, strooi breedte, strooivolume, droog of nat strooien etc. 


Deze gegevens worden niet alleen gebruikt om de strooiacties te optimaliseren, maar ook voor verbetering van de rest van het proces. Zo geeft dit systeem inzicht in de zout voorraad maar ook in mogelijke defecten via het Defecten Meld Systeem (DMS).


Ook geeft het DMS een overzicht van de onderhoudshistorie van de strooiwagens zodat hier ook voorspellend onderhoud gedaan kan worden of gezien kan worden wanneer een onderdeel of strooiwagen vervangen moet worden in plaats van gerepareerd. 

Leverancier

BG-Engineering B.V.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme heeft een laag impact. Directie Ingenieursbureau gebruikt software om het effect van hitte, regenval op het klimaat en de leefbaarheid te berekenen. Hierbij worden algoritmen gebruikt.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het algoritme gebruikt sensordata om een calculatie te maken voor voorspellingen van gladheidsrisico's. Deze voorspellingen worden gebruikt om te bepalen waar (preventief) gestrooid moet worden, in overleg met meteorologen. Daarnaast kan het algoritme verschillende alarmen geven, bijvoorbeeld bij kans op bevriezing van natte wegdelen.

    Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:18 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het rioolgemaal onderhoud detectie algoritme herkent vroegtijdig wanneer een pomp van een rioolgemaal onderhoud nodig heeft zodat preventief actie kan worden ondernomen. Hierdoor wordt verstopping, slijtage en mogelijk zelfs schade voorkomen. Het algoritme is geïmplementeerd op 180 rioolgemalen.

    Laatst gewijzigd op 6 maart 2025 om 10:52 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het doel van het systeem is het updaten van de registratie van lantaarnpalen. Deze registratie wordt gebruikt voor asset management (o.a. onderhoud) van openbare verlichting.

    Laatst gewijzigd op 27 november 2024 om 17:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inspectie van provinciale wegen met toepassing van LiDAR - of lasertechnologie. Door middel van deze technieken kan het wegvak zeer gedetailleerd worden ingescand en alle oneffenheden worden uitgelicht. Hier selecteert het algoritme schadebeelden uit aan de hand waarvan de Provincie gaat kijken welk onderhoud hier nodig is.

    Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 9:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik