Fietsdetectie systeem
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het systeem herkent fietsen in de fietsenstallingen.
Het systeem maakt een paar keer per dag foto’s die het met elkaar vergelijkt. Op die manier ziet het systeem wat de bezetting in de stalling is en hoe lang een fiets op dezelfde plek staat.
Met deze informatie kunnen we weesfietsen verwijderen als deze te lang blijven staan.
Voor de termijnen zie algemene voorwaarden.
Afwegingen
Om te weten hoe lang een fiets op een bepaalde plek in de fietsstalling staat moeten we een geautomatiseerd systeem hebben.
Dit systeem zorgt ook voor bewijs door middel van foto’s met tijd-datum-stempel.
Menselijke tussenkomst
Als het systeem vastgesteld heeft dat een fiets langer in de stalling staat dan in de algemene voorwaarden beschreven staat, dan gaat er een melding naar de beheerder die de foto’s controleert.
Als blijkt dat de fiets er te lang staat zal de fiets verwijderd worden.
Risicobeheer
Tussen de leverancier en de gemeente Amsterdam is er een contract afgesloten met diverse afspraken, SLA, DAP, DFA. En andere afspraken op gebied van privacy en security in overeenstemming met de voorwaarden van de gemeente Amsterdam.
Werking
Gegevens
Het systeem gebruikt alleen foto’s die het zelf maakt.
Technische werking
Het systeem maakt verschillende foto’s die het met elkaar vergelijkt om te zien of een fiets verplaatst is.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- De Fiets Peloton Module bestaat uit zowel slimme software als een camera. De module zorgt voor een vlotte doorstroming van fietsers.Laatst gewijzigd op 6 februari 2024 om 8:54 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Een scanauto uitgerust met camera voert met behulp van een beeldherkenningsalgoritme de parkeercontrole uit.Laatst gewijzigd op 22 mei 2025 om 14:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat.Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 17 juni 2025 om 6:31 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling