Fietsdetectie systeem

Systeem dat zelfstandig fietsen kan herkennen.

Laatst gewijzigd op 10 juni 2025 om 10:59 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Veld niet ingevuld.

Begindatum

1-1-22

Contactgegevens

algoritmen@amsterdam.nl

Link naar publiekspagina

https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/fiets/fietsenstallingen/

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het systeem herkent fietsen in de fietsenstallingen.


Het systeem maakt een paar keer per dag foto’s die het met elkaar vergelijkt. Op die manier ziet het systeem wat de bezetting in de stalling is en hoe lang een fiets op dezelfde plek staat.


Met deze informatie kunnen we weesfietsen verwijderen als deze te lang blijven staan. 

Voor de termijnen zie algemene voorwaarden.

Afwegingen

Om te weten hoe lang een fiets op een bepaalde plek in de fietsstalling staat moeten we een geautomatiseerd systeem hebben.


Dit systeem zorgt ook voor bewijs door middel van foto’s met tijd-datum-stempel. 

Menselijke tussenkomst

Als het systeem vastgesteld heeft dat een fiets langer in de stalling staat dan in de algemene voorwaarden beschreven staat, dan gaat er een melding naar de beheerder die de foto’s controleert.


Als blijkt dat de fiets er te lang staat zal de fiets verwijderd worden. 

Risicobeheer

Tussen de leverancier en de gemeente Amsterdam is er een contract afgesloten met diverse afspraken, SLA, DAP, DFA. En andere afspraken op gebied van privacy en security in overeenstemming met de voorwaarden van de gemeente Amsterdam.

Werking

Gegevens

Het systeem gebruikt alleen foto’s die het zelf maakt. 

Technische werking

Het systeem maakt verschillende foto’s die het met elkaar vergelijkt om te zien of een fiets verplaatst is.

Leverancier

Lumiguide

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • De Fiets Peloton Module bestaat uit zowel slimme software als een camera. De module zorgt voor een vlotte doorstroming van fietsers.

    Laatst gewijzigd op 6 februari 2024 om 8:54 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Een scanauto uitgerust met camera voert met behulp van een beeldherkenningsalgoritme de parkeercontrole uit.

    Laatst gewijzigd op 22 mei 2025 om 14:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.

    Laatst gewijzigd op 17 juni 2025 om 6:31 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling