Veilig Alternatief/Top 600

Om de stad veiliger te maken coördineert de gemeente, samen met haar maatschappelijke partners, vanuit het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ) verschillende aanpakken op het snijvlak van veiligheid, zorg en het sociaal domein.

Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 16:37 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

algoritmen@amsterdam.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Om de stad veiliger te maken coördineert de gemeente, samen met haar maatschappelijke partners, vanuit het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ) verschillende aanpakken op het snijvlak van veiligheid, zorg en het sociaal domein. De kenmerken van deze aanpakken zijn maatwerk binnen een persoonsgerichte benadering. Het AcVZ voert de programmaregie over een aantal grote integrale persoonsgerichte aanpakken, waaronder Veilig Alternatief en Top 600. De Top 600 en Veilig Alternatief zijn twee programma’s die als doel hebben om het aantal delicten met een hoge impact, ook wel High Impact Crime of HIC genoemd (overvallen, straatroof, inbraak, zwaar geweld, moord/doodslag) en drugshandel-gerelateerde drugs- en geweldsdelicten terug te dringen. Dat gebeurt met behulp van een integrale persoonsgebonden aanpak (maatwerk) gericht op mensen die meermaals verdacht zijn van en veroordeeld zijn voor dergelijke strafbare feiten. De aanpak is erop gericht om de criminaliteit te stoppen, de kansen en de kwaliteit van leven van deze personen te verbeteren, om de negatieve invloed van deze personen op hun eventueel aanwezige minderjarige broers en zussen, en hun minderjarige kinderen te voorkomen, en om de slachtoffers en de omgeving van deze personen te beschermen tegen alles wat uit het criminele gedrag voortkomt. Het verschil tussen de Top 600 en de Top 400 is dat de Veilig Alternatief zich richt op de groep van 12 t/m 23 jaar oud, die strafrechtelijk nog minder ver is (bv. minder veroordelingen) maar met duidelijke zorg(elijke) signalen. De Top 600 richt zich op personen met een stevige criminele (HIC) achtergrond, en die niet (meer) op de Veilig Alternatief lijst voorkomen. De Top 600 en Veilig Alternatief zijn twee programma’s van het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ), waar een netwerk van (overheids)partijen gezamenlijk maatschappelijke problemen op het gebied van veiligheid en zorg aanpakken. Welke problemen dit zijn, wordt gezamenlijk bepaald door de organisaties die samen het AcVZ vormen, onder regie van de Gemeente Amsterdam.

Afwegingen

Veld niet ingevuld.

Menselijke tussenkomst

De samenstelling van de lijsten wordt gedaan door een team van analisten op het AcVZ. Zij voeren diverse controles uit om de integriteit van de data te waarborgen. Na selectie wordt per persoon handmatig een dossier opgesteld waarin nogmaals duidelijk vastgelegd wordt op basis van welke informatie de selectie heeft plaatsgevonden. Na plaatsing op de lijst krijgt een, speciaal daartoe opgeleide regisseur de persoon (en dossier) in regie, waarin nogmaals duidelijk wordt waarom de betreffende persoon op de lijst staat. Bij elk van deze stappen bestaat uitdrukkelijk de mogelijkheid om de selectie ongedaan te maken indien de analist, de dossieropsteller, of de regisseur daar aanleiding voor ziet.

Risicobeheer

De methodiek om personen te selecteren voor de aanpak Top 600 of Top 400 heeft een laag risico. Deze bestaan met name uit het onterecht in de aanpak opgenomen worden, en onterecht niet in de aanpak opgenomen worden.

Werking

Gegevens

Personen kunnen alleen instromen in de Top 600 en Veilig Alternatief wanneer ze voldoen aan de criteria van deze aanpakken. Wat deze criteria precies zijn bepaald door de gezamenlijke partners van het Actiecentrum Veiligheid en Zorg (AcVZ) en staan beschreven in het convenant AcVZ en de daaronder vallende regelingen voor gegevensverwerking die bij deze aanpakken horen. De criteria zijn beschikbaar op de website van het AcVZ, net als de convenanten, regelingen en wie de partners zijn.


Over het algemeen zijn er twee keer per jaar ‘instroommomenten’ voor beide aanpakken. Personen die voldoen aan de criteria stromen in, personen die niet meer voldoen stromen uit.


Voor het bepalen van het instromen voor Veilig Alternatief wordt gebruik gemaakt van data van:


Politie criteria:


Als verdachten worden aangehouden voor een High Impact Crime (minstens één keer aangehouden worden binnen vijf jaar) of als verdachten worden aangehouden voor een misdrijf (minstens twee keer binnen twee jaar)


Zorg criteria:


Bevat minstens drie van de onderstaande criteria:

*heeft op de peildatum een justitiële maatregel;

*heeft op de peildatum een civielrechtelijke maatregel;

*proces-verbaal leerplicht of thuiszitter of absoluut verzuimer of voortijdig schoolverlater of meer dan 3x schoolwisselingen in de *basisschool leeftijd of meer dan 2x schoolwisselingen in het voortgezet (speciaal) onderwijs;

*betrokken bij huiselijk geweldsincident;

*als verdachte aangehouden tussen 12 en 14 jaar;

*aangehouden voor APV (Algemene Plaatselijke Verordening) overtreding dealen in nepdope;

*maakt op de peildatum onderdeel uit van een geprioriteerde jeugdgroep.


De datalijsten worden aangeleverd door verschillende partijen en aan de hand van de criteria komt er een lijst van personen uit die in aanmerking komen voor de aanpak.


Voor de top 600 criteria zie "Technische werking" punt 2.


Technische werking

1. Elke binnenkomende dataset is door de aanleverende partij reeds gefilterd op het betreffende onderdeel van de criteria. Zo levert de politie alleen de namen aan van personen die op dat moment aan het politie-deel van de criteria (aantal aanhoudingen, van een bepaald type, in de afgelopen 2 of 5 jaar) voldoen. Alle binnenkomende data wordt vervolgens gecontroleerd door analisten op juistheid, om zeker te zijn dat de personen in de ene dataset dezelfde zijn als in de andere dataset(s). Daarna worden de datasets naast elkaar gelegd, zodat zichtbaar wordt welke personen aan elk onderdeel van de criteria voldoen. Als dit met alle relevante onderdelen van de criteria is gedaan, blijven de personen over die op dat moment aan de criteria voldoen. De selectie van personen in de Veilig Alternatief en Top600 bestaat dus alleen uit het optellen van een bepaald criterium (bv aanhoudingen, of leerplicht processen verbaal) in een bepaalde periode (meestal 2 of 5 jaar), en het vervolgens naast elkaar leggen van die uitkomsten om te zien welke personen er aan elk onderdeel van de criteria voldoen. EINDE TECHNISCHE WERKING.




2. VERVOLG "Gegevens"


Top 600 criteria:


Voor de Top 600 voor de categorie HIC spelen de volgende criteria een rol:


Politie criteria:


  • Variant 1:
  • aangehouden inzake HIC (drie keer of vaker binnen vijf jaar); en
  • verdachte geweest van HIC (één keer of vaker binnen twee jaar); en
  • voorgeleid aan Officier van Justitie of Reclassering inzake HIC (één keer of vaker binnen vijf jaar).
  • Variant 2:
  • aangehouden inzake HIC (één keer of vaker binnen vijf jaar); en
  • verdachte geweest van HIC (één keer of vaker binnen twee jaar); en
  • voorgeleid aan OvJ/RC inzake HIC (één keer of vaker binnen vijf jaar); en
  • verdachte geweest bij een incident (33 keer of vaker binnen vijf jaar).


OM criteria:


  • Veelplegers: (≥21 jr) veroordeling met strafoplegging waarvan ≥1x HIC (drie keer of vaker binnen vijf jaar);
  • First offender jeugd: (<21 jr) veroordeling met strafoplegging voor HIC (1 keer of vaker binnen 5 jaar).


Bij de drugs- en geweldsdelicten worden de volgende criteria gebruikt:


Politie criteria:

  • Leeftijd < 30 jaar;
  • Aangehouden inzake handel in harddrugs (1 keer of vaker binnen 5 jaar);
  • Aangehouden inzake een geweldsdelict, bedreiging of wapenbezit (1 keer of vaker binnen 5 jaar).

OM criteria:

  • Veroordeling met strafoplegging voor een misdrijf (2 keer of vaker binnen 5 jaar), waarvan:
  • Strafoplegging voor art. 2 Opiumwet (1 keer of vaker binnen 3 jaar), of:
  • Gevangenisstraf voor art. in Wet Wapens en Munitie (1 keer of vaker binnen 3 jaar), of:
  • Gevangenisstraf voor zwaar geweldsdelict (1 keer of vaker binnen 3 jaar).


Eenmaal opgenomen in de Top 600, stroomt een persoon weer uit indien hij of zij niet meer aan de criteria voldoet. Een persoon kan niet uitstromen wanneer hij of zij de afgelopen twee jaar meer dan 180 dagen in detentie is geweest. Eenmaal opgenomen in Veilig Alternatief blijft een persoon minimaal twee jaar in de aanpak. Daarna stroomt een persoon uit mits deze in het voorafgaande jaar niet vaker dan één keer is aangehouden. Een persoon kan niet uitstromen wanneer hij of zij de afgelopen twee jaar meer dan 100 dagen in detentie is geweest.


Voor het bepalen van welke personen aan de criteria van deze aanpakken voldoen, wordt gebruik gemaakt van data van:

Gemeenten (Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn)


  • Informatie over leerplicht;
  • Informatie over jeugdgroepen;
  • Woonplaats (feitelijk verblijf);
  • Leeftijd.


Politie

  • Aanhoudingen, APV-overtredingen en verdachten in onderzoek(en)


Openbaar Ministerie

  • Veroordelingen


Reclassering

  • Lopende justitiële maatregelen


Jeugdzorg (JBRA en William Schrikker Stichting)

  • Lopende justitiële en civiele maatregelen


Aan de in dit register beschreven criteria kunnen geen rechten worden ontleend.Voor de exacte criteria en juridische grondslagen op basis waarvan personen in een van de AcVZ-aanpakken worden opgenomen verwijzen wij u naar het Algemeen Convenant AcVZ en de daaronder vallende regelingen gegevensverwerking (waaronder regelingen voor de Top 600 en Veilig Alternatief), zoals gepubliceerd op de website van hetAcVZ.


Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • In het centrum van Arnhem geldt een milieuzone voor sterk vervuilende voertuigen die op diesel rijden. Het gaat om vrachtauto's, personenauto's en ook om bestelauto's. Deze milieuzone is ingesteld om de meest vervuilende voertuigen te weren.

    Laatst gewijzigd op 22 mei 2024 om 13:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Amsterdam is een drukke stad. Dit kan soms leiden tot verkeersonveilige situaties. Door data te verzamelen over de aantallen voetgangers is het mogelijk om maatregelen te treffen, waardoor de drukte in goede banen geleid kan worden. Als een situatie door te grote drukte onveilig wordt, kan de gemeente ingrijpen.

    Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 10:19 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Betere en goed onderbouwde besluitvorming om interventies van de leefbaarheid in de wijken te verbeteren.

    Laatst gewijzigd op 11 juni 2024 om 11:27 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • We willen graag borgen dat de luchtkwaliteitsnormen in Utrecht niet worden overtreden. Daarmee dragen we bij aan Gezond Stedelijk Leven in Utrecht.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:25 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik
  • Door te monitoren of en waar bewoners bereid zijn om parkeergeld te betalen, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplekken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.

    Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA, ...
    Status
    In gebruik