Voorspellend onderhoud wegen

Om de wegkwaliteit en veiligheid te waarborgen is er een algoritme ontwikkeld dat de slijtage van wegen inzichtelijk maakt. Het algoritme voorspelt de benodigde onderhoud aan Zuid-Hollandse N-wegen met behulp van bestaande historische metingen.

Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:32 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Hoog-risico AI-systeem
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
Buiten gebruik

Algemene informatie

Thema

Ruimte en infrastructuur

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Contactgegevens

Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl. Wil je bezwaar maken, dan kan je terecht bij de Juridische afdeling van dienst beheer organisatie. https://www.zuid-holland.nl/contact/.

Link naar publiekspagina

https://d87b57413625f4d57879c589.azurewebsites.net/

Link naar bronregistratie

https://www.zuid-holland.nl/politiek-bestuur/feiten-cijfers/algoritmeregister/algoritme-voorspellend-onderhoud-wegen/#h1a00d4f6-1721-4852-8ba1-5603649d9ba9

Verantwoord gebruik

Doel en impact

De uitkomsten van het algoritme helpen bij de ontwikkeling van een meerjaren onderhoudsplanning voor provinciale wegen. Het is nu nog een pilot. Het model voorspelt in bepaalde jaren wanneer een weg onder bepaalde drempelwaardes komt. Dit is een signaal dat er onderhoud moet plaatsvinden. Het einddoel is om proactieve wegonderhoud uit te voeren.
 
Het algoritme helpt om een betere meerjarenonderhoudsplanning te maken voor de wegen. Daardoor heb je in theorie minder kans op onnodig onderhoud. Het onderhoud doe je alleen waar het nodig is en op het juiste moment. Bij een perfecte werking van het algoritme is er ook minder onverwacht onderhoud. Het voordeel voor weggebruikers is dat de kwaliteit van de wegen hoger is. Hiermee kunnen ongevallen worden voorkomen. Het onderhoud wordt tijdig gerealiseerd.

Afwegingen

Het algoritme helpt om betere voorspellingen te maken over het onderhoud aan de weg en zet in op uitlegbaarheid. Provincie Zuid-Holland vindt het belangrijk dat het algoritme geen black box is, maar dat het duidelijk is hoe het algoritme tot een bepaalde voorspelling is gekomen. Er wordt een weging toegepast om te kijken welk type wegschade leidt tot een bepaalde voorspelling. Ook wordt toelichting gegeven op de interventies op wegonderhoud aan de hand van hoofdwaardes.

Menselijke tussenkomst

Ja, het algoritme dient puur als een hulpmiddel voor de meerjarenonderhoudsplanning (MJOP) aan wegen. Er zal altijd een check worden gedaan op de input van de data (onder andere de indicatoren voor wegonderhoud) en de output (hoe komt een algoritme tot een voorspelling) van het algoritme, voordat een menselijke beslissing wordt gemaakt voor in de onderhoudsplanning. Daarnaast is een voorspelling van einde levensduur maar één van de factoren voor het bepalen van het onderhoudsmoment: de omgeving, verkeersmanagement, financiën, capaciteit, strategie, etc. spelen ook een rol waardoor er altijd een menselijke afweging wordt gemaakt voor het MJOP.

Risicobeheer

Er kan mogelijk onnodig onderhoud en kosten  plaatsvinden als de voorspellingen uit het algoritme achteraf niet blijken te kloppen. Deze risico's zijn alleen van toepassing als je ervan uitgaat dat er alleen op het algoritme wordt afgegaan. Dit is echter niet het geval.

Wettelijke basis

Wegbeheersystematiek CROW

Links naar wettelijke basis

CROW: https://www.crow.nl/

Werking

Gegevens

Telpunt data, KNMI weer data, ARAN, DBI areaal data

Technische werking

Random Forest

Leverancier

Deze webapp is gemaakt door Geronimo.AI in opdracht van de provincie Zuid-Holland in een Startup in Residence.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Slim inzetten (optimaal verdelen) van weginspecteurs op het hoofdwegennet op basis van historische en actuele incidenten.

    Laatst gewijzigd op 17 mei 2024 om 9:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Voorspelmodel dat op basis van een brede dataset met wegkenmerken en ongevallen risicoscores geeft op verkeersongevallen.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:37 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In ontwikkeling
  • Dit algoritme is een rekenprogramma voor het bepalen van geluidsniveaus van wegverkeer, spoorwegen en industrie. 

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 14:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik