Stravem Verkeersmodel
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Verkeer
- Ruimte en infrastructuur
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het model ondersteunt beleidskeuzes op het gebied van mobiliteit. De uitkomsten beïnvloeden de inrichting van de openbare ruimte en verkeersregels, zoals snelheidslimieten. Daarnaast worden de resultaten gebruikt voor milieuberekeningen, zoals geluids- en emissieberekeningen.
Afwegingen
Deze aanpak maakt het mogelijk om transparant beleidskeuzes te onderbouwen voor toekomstige ontwikkelingen.
Menselijke tussenkomst
Alle invoer en uitvoer worden door experts gecontroleerd en geïnterpreteerd. Uitvoer wordt nooit een-op-een overgenomen om een beslissing op te nemen.
Risicobeheer
Het risico op verkeerde beleidskeuzes op basis van het model is geminimaliseerd.
Werking
Gegevens
- Gegeneraliseerde sociaaleconomische gegevens (inwoners en arbeidsplaatsen op postcode 4-niveau)
- Netwerkbestand van het wegennet
- Scenario's van het CPB
- Verkeerstellingen
Technische werking
Het verkeersmodel werkt met een aaneengesloten reis per persoon per dag en houdt daarin rekening met alle vormen en combinaties van reizen, zoals fiets, auto, openbaar vervoer, deelvervoer en lopen.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het V-MRDH is een verkeersmodel in de software Omnitrans (ontwikkelaar is DAT-Mobility, Deventer). Het algoritme berekent de hoeveelheid verplaatsingen (auto, OV en fiets) op basis van inputgegevens zoals netwerken en demografische data. Het model wordt gebruikt, intern bij Den Haag, bij andere gemeenten en bij verkeerskundige adviesbureaus.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:23 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Met dit model, ook wel de Verkeersveiligheidsmeter genoemd, worden de regionale risicothema's mbt verkeersveiligheid in kaart gebracht. De basis hiervoor zijn de twaalf risicothema's zoals gedefinieerd in de 'Utrechtse Verkeersveiligheidsopgave' en de RUA. Beschikbaar voor alle wegbeheerders in de provincie Utrecht (gemeenten, waterschap en provincie)Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Fiscale ramingsmodellen worden gebruikt om te bekijken wat het effect is van nieuw (voorgenomen) fiscaal beleid. Ze laten zien wat de gevolgen zijn van nieuw beleid voor mensen en wat het de overheid kost of oplevert. Er zijn modellen voor verschillende belastingen, zoals inkomstenbelasting, btw en accijnzen. De uitkomsten worden alleen gebruikt voor beleidsvorming.Laatst gewijzigd op 23 oktober 2025 om 8:00 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik