Stravem Verkeersmodel

Het Stravem verkeersmodel wordt gebruikt om verkeersstromen op (provinciale) wegen te prognosticeren en om beleidsplannen door te rekenen.

Laatst gewijzigd op 10 november 2025 om 12:44 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

  • Verkeer
  • Ruimte en infrastructuur

Begindatum

03 2023

Contactgegevens

algoritmes@provincie-utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het model ondersteunt beleidskeuzes op het gebied van mobiliteit. De uitkomsten beïnvloeden de inrichting van de openbare ruimte en verkeersregels, zoals snelheidslimieten. Daarnaast worden de resultaten gebruikt voor milieuberekeningen, zoals geluids- en emissieberekeningen.

Afwegingen

Deze aanpak maakt het mogelijk om transparant beleidskeuzes te onderbouwen voor toekomstige ontwikkelingen.

Menselijke tussenkomst

Alle invoer en uitvoer worden door experts gecontroleerd en geïnterpreteerd. Uitvoer wordt nooit een-op-een overgenomen om een beslissing op te nemen.

Risicobeheer

Het risico op verkeerde beleidskeuzes op basis van het model is geminimaliseerd.

Werking

Gegevens

  • Gegeneraliseerde sociaaleconomische gegevens (inwoners en arbeidsplaatsen op postcode 4-niveau)
  • Netwerkbestand van het wegennet
  • Scenario's van het CPB
  • Verkeerstellingen

Technische werking

Het verkeersmodel werkt met een aaneengesloten reis per persoon per dag en houdt daarin rekening met alle vormen en combinaties van reizen, zoals fiets, auto, openbaar vervoer, deelvervoer en lopen.

Leverancier

Sweco

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Het V-MRDH is een verkeersmodel in de software Omnitrans (ontwikkelaar is DAT-Mobility, Deventer). Het algoritme berekent de hoeveelheid verplaatsingen (auto, OV en fiets) op basis van inputgegevens zoals netwerken en demografische data. Het model wordt gebruikt, intern bij Den Haag, bij andere gemeenten en bij verkeerskundige adviesbureaus.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:23 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Met dit model, ook wel de Verkeersveiligheidsmeter genoemd, worden de regionale risicothema's mbt verkeersveiligheid in kaart gebracht. De basis hiervoor zijn de twaalf risicothema's zoals gedefinieerd in de 'Utrechtse Verkeersveiligheidsopgave' en de RUA. Beschikbaar voor alle wegbeheerders in de provincie Utrecht (gemeenten, waterschap en provincie)

    Laatst gewijzigd op 1 september 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Fiscale ramingsmodellen worden gebruikt om te bekijken wat het effect is van nieuw (voorgenomen) fiscaal beleid. Ze laten zien wat de gevolgen zijn van nieuw beleid voor mensen en wat het de overheid kost of oplevert. Er zijn modellen voor verschillende belastingen, zoals inkomstenbelasting, btw en accijnzen. De uitkomsten worden alleen gebruikt voor beleidsvorming.

    Laatst gewijzigd op 23 oktober 2025 om 8:00 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik