Microsimulatiemodellen geregelde kruispunten
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het ontwerpen van fasevolgordes van verkeerslichten. Als een burger gebruikmaakt van de openbare ruimte als deelnemer aan het verkeer komt men indirect in aanraking met de uitkomsten van COCON-berekeningen voor kruispunten. De burger merkt dit aan de volgordeverdeling en tegelijk of juist niet tegelijk mogen kruisen in de groenfases van verkeerslichten.
Afwegingen
Er zijn geen alternatieven overwogen. Binnen de verkeerskundige wereld is dit product onomstreden. Een primaire overheidstaak in relatie tot de verkeersveiligheid is het ontwerp van (veilige) en optimaal functionerende kruispunten.
Menselijke tussenkomst
Menselijke tussenkomst is puur gericht op het leveren van de input voor het regelprogramma. Dit proces kan elk moment worden stopgezet. De uitkomst van het programma wordt alleen gebruikt als input (gecombineerd met menselijk oordeel) voor het ontwerp.
De leverancier heeft een gebruikersgroep wegbeheerders en aan de hand van periodieke afstemming voeren ze verbeteringen door.
Risicobeheer
Er zijn geen specifieke risico's in de zin van privacyaspecten rondom persoonsgegevens. Bias speelt geen rol.
Wettelijke basis
Dit volgt uit de wettelijke taak van de wegbeheerder en de wegenverkeerswet.
Werking
Gegevens
Er wordt gebruikgemaakt van anonieme data over verkeersintensiteiten in relatie tot hoe een met verkeerslichten geregeld kruispunt het beste kan worden ingericht, rekening houdend met de indeling van de rijstroken, de opstellengten, verdeling van de verkeersbewegingen.
Technische werking
Zie website https://dtvconsultants.nl/producten-en-diensten/cocon-en-graphium/
Met COCON worden de zogenaamde fasevolgordes op kruispunten met verkeerslichten bepaald. COCON ondersteunt en vergemakkelijkt de werkzaamheden voor verkeersdeskundigen. De software verricht ook (ontwerp) berekeningen voor variantenonderzoek. Bij het wijzigen van bepaalde uitgangspunten van een regeling, wordt duidelijk welke effecten dat oplevert. Met COCON kunnen verkeerskundigen ook elkaar adviseren: hoe kan een met verkeerslichten geregeld kruispunt het beste worden ingericht, rekening houdend met de indeling van de rijstroken, de opstellengten, verdeling van de verkeersbewegingen, enzovoort.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het programma geeft een visuele weergave van de verkeersafwikkeling op wegen en kruispunten. De werkelijkheid en mogelijke toekomstige situatie worden geschetst en gesimuleerd op basis van de input. Met dit computermodel kunnen opties voor weg- en kruispuntsinrichtingen en verkeersregelingen vergeleken worden en het helpt dus bij advies en keuzes.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:21 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Intelligente verkeerslichten kunnen verschillende mobiliteiten met detectielussen en drukknoppen detecteren en verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Om in een eerder stadium verkeer te zien “aankomen” en nog slimmer te regelen.Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:26 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- TLCGen is een applicatie voor het maken/genereren van uniforme, hoogwaardige en beheerbare verkeersregelprogramma's voor verkeerslichten.Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:28 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme heeft een lage impact. Verkeersinformatiesystemen winnen informatie in óver het verkeer, of verstrekken informatie áán het verkeer. Ook reguleren zij verkeer met kantelwalsen, pollers, slagbomen, e.d.Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:59 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Het veilig, autonoom en automatisch regelen van de verkeerstromen op een kruispunt middels een iVRI.Laatst gewijzigd op 10 juli 2024 om 8:13 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik