Terug naar alle algoritmes

Virtuele assistent Gem

De virtuele assistent Gem is een digitale hulp op de publieke website van gemeente Gooise Meren voor het beantwoorden van vragen van burgers en ondernemers.

Laatst gewijzigd op 17 juni 2024 om 10:50 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

06-2023

Contactgegevens

TDI@gooisemeren.nl

Link naar publiekspagina

https://www.gooisemeren.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Zo goed mogelijk de inwoner begrijpen en hem aan het juiste antwoord helpen. Dat kan soms een inhoudelijk of procedureel antwoord zijn, soms een doorverwijzing of een overdracht naar een medewerker.

 

De virtuele assistent wordt alleen ingezet om meer hulp te kunnen bieden door landelijk vastgestelde antwoorden te geven op burger- en ondernemersvragen of doorverwijzing naar een medewerker.

Afwegingen

De antwoorden die Gem kan geven staan in een landelijke bibliotheek. Medewerkers van de gemeente Gooise Meren kunnen antwoorden wijzigen zodat de antwoorden aansluiten op lokale situaties. 

Menselijke tussenkomst

De antwoorden die Gem kan geven staan in een landelijke bibliotheek. Medewerkers van de gemeente Gooise Meren kunnen antwoorden wijzigen zodat de antwoorden aansluiten op lokale situaties.

Risicobeheer

Gem is een generieke applicatie. Gebruikersfeedback wordt gemonitord en er zijn afspraken over het onderhoud. Medewerkers van gemeente Gooise Meren zorgen dat de antwoorden passen bij de lokale situatie.

Werking

Gegevens

Veld niet ingevuld.

Technische werking

De virtuele assistent maakt gebruik van kunstmatige intelligentie, ook wel bekend als artificiële intelligentie (AI). AI helpt Gem om inwoners van Gooise Meren beter te begrijpen en de juiste informatie te geven. Specifiek maakt Gem gebruikt van supervised machine learning, waarbij op basis van de vraag berekend wordt welk antwoord uit de antwoordenbibliotheek het beste antwoord geeft op de vraag. Zodra een vraag onvoldoende goed beantwoord kan worden, wordt het gesprek voortgezet door een medewerker. Aan het eind van het gesprek kan de gebruiker aangeven of het antwoord heeft geholpen. De volgende keer dat een persoon een soortgelijke vraag stelt, is de kans groter dat het antwoord dat het meest geholpen heeft, wordt gekozen.  

Leverancier

Gemeente Tilburg

Link naar broncode

https://gitlab.com/virtuele-gemeente-assistent/gem