Voorspelling drukte parkeergarages (onderdeel van Crowd Safety Manager)
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
- Verkeer
- Ruimte en infrastructuur
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het algoritme is ontworpen om de drukte te beoordelen en de vullingsgraad van parkeergarages nauwkeurig te voorspellen, zodat we weten welke drukte we op Scheveningen kunnen verwachten.
Afwegingen
We willen met deze toepassing de drukte op Scheveningen voorspellen. Dit zou ook tot foute inschattingen kunnen leiden, daarom is het van belang de resultaten als een experiment te beschouwen.
Menselijke tussenkomst
In dit stadium is het slechts een ondersteunend systeem, dat kan helpen bij besluitvorming rondom het inzetten van verkeersregelaars, etc.
Risicobeheer
Focus op dataprivacy en nauwkeurige data-analyse om foute conclusies en beleidsbeslissingen te vermijden.
Wettelijke basis
De burgemeester heeft een wettelijke taak tot handhaving van de openbare orde. Ook de gemeenteraad heeft taken op openbare-orde- en veiligheidsterrein.
Links naar wettelijke basis
- artikelen 172-176: https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2025-01-01
- Paragraaf 2 en 3: https://wetten.overheid.nl/BWBR0004318/2010-10-10
Toelichting op impacttoetsen
We werken hier niet met persoonsgegevens, dus een DPIA is niet noodzakelijk.
Werking
Gegevens
- Resono data
- Parkeerdata (historische vulgraad gegevens van parkeergarages)
- Weersinformatie (temperatuur, regenval, wind)\
- Evenementen (locatie, tijdstip, verwachte bezoekersaantallen).
Technische werking
Op dit moment analyseren we verkeersdata en voorspellen we aan de hand van resono data, parkeerdata, weersinformatie en evenementendata de vulgraag van parkeergarages. Deze voorspellingen maken we met rule based algoritmen.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Door de parkeerdruk in de stad te monitoren, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:51 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Door te monitoren of en waar bewoners bereid zijn om parkeergeld te betalen, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplekken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Door de opbrengsten van straatparkeren te monitoren en begroten, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplakken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:37 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Met behulp van een beeldherkenningsalgoritme snel en eenvoudig controleren of geparkeerde auto's het recht hebben om geparkeerd te staan in zones waar betaald of vergunning-parkeren geldt.Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 7:20 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Dit algoritme, het prognosemodel, geeft inzicht in de toekomstige piekmomenten bij de balies van Burgerzaken van de gemeente. Zo kan er op tijd extra personeel worden aangenomen voor verwachte piekmomenten. Ook ondersteunt dit model bij de financiële planning.Laatst gewijzigd op 27 juni 2024 om 13:10 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik