Kentekencamerahandhaving Autoluwe Binnenstad

De gemeente controleert met behulp van ANPR-camera’s (automatic number plate recognition) of voertuigen een bepaald gebied (Autoluwe Binnenstad) in mogen. De camera leest het kenteken; een algoritme controleert of toegang is toegestaan. Wanneer dit niet het geval is wordt een foto naar het handhaafsysteem aangeboden, waar een BOA beoordeelt of een boete of waarschuwing zal worden uitgeschreven.

Laatst gewijzigd op 14 juli 2025 om 11:41 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

7

Contactgegevens

privacy@heerenveen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Doel: het digitaal handhaven van de autoluwe binnenstad. Controle hierop gebeurt met camera's die kentekens kunnen lezen. Het doel van het algoritme is om efficiënt te kunnen handhaven.


Het algoritme heeft alleen impact op voertuigen die niet in de gebieden mogen zijn. Alleen het overtredende voertuig wordt in beeld gebracht. Niet-overtreders worden buiten beschouwing gelaten. De camera's, en daarmee het algoritme, worden ingezet ten behoeve van het handhaven van de Autoluwe Binnenstad voor voertuigen. De impact van het algoritme op de burger is laag. Enkel het lezen van de kentekenplaat wordt door het algoritme uitgevoerd. Vermeende overtreders worden door een BOA handmatig gecontroleerd om te bepalen of er sprake is van een strafbare gedraging, waarbij de BOA ook de kentekenplaat zelf nog controleert op camerabeelden.

Afwegingen

Het algoritme biedt aanzienlijke voordelen doordat het efficiënter, sneller en goedkoper is. In plaats van dat medewerkers continu beelden moeten uitlezen, wordt nu alleen een foto gemaakt van voertuigen die niet in het gebied mogen zijn. Het plaatsen van verkeersborden alleen is niet voldoende, en de inzet van handhavers om handmatig voertuigen te controleren is tijdrovend en inefficient. Fysieke afsluiting met verkeerspalen (pollers) kent eveneens nadelen, zoals hoge aanschaf- en exploitatiekosten en de schades die kunnen ontstaan. Bovendien moet het gebied altijd toegankelijk blijven voor hulpdiensten. Cameratoezicht is daarom efficiënter en effectiever dan de alternatieven.

Menselijke tussenkomst

Het systeem genereert een lijst van geregistreerde voertuigen zonder ontheffing. Een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) controleert en beoordeelt deze lijst binnen 72 uur. Bij een vastgestelde overtreding stuurt de BOA deze door naar het Centraal Justitieel Incassobureau.

Risicobeheer

Het kentekenregistratiesysteem voldoet aan alle geldende privacywet- en regelgeving.

Er is geen sprake van live videobeelden; het gaat alleen om digitale afbeeldingen (foto's) met kentekeninformatie. Alleen overtreders komen tijdelijk op een lijst (maximaal 72 uur). Informatie over niet-overtreders wordt niet opgeslagen.

De gemeente moet als opsporingsinstantie de digitale opnames vijf jaar bewaren en ervoor zorgen dat de overtreder de overtredingsfoto bij de gemeente kan opvragen.

Wettelijke basis

Wegenverkeerswet 1994

Links naar wettelijke basis

Wegenverkeerswet 1994: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622

Toelichting op impacttoetsen

De gemeente voert een DPIA uit om de impact van de oplossing te toetsen.

Werking

Gegevens

Kentekens (kenteken, datum, tijd en locatie, geen specifieke NAW-gegevens) van voertuigen die niet in het toegewezen gebied mogen zijn, database met ontheffinghouders en de eventuele venstertijden. De venstertijden zijn de tijden waarin de speciale voertuigen wel / niet de binnenstad in mogen.

Links naar gegevensbronnen

  • RDW: https://www.rdw.nl/
  • NPR: https://www.nationaalparkeerregister.nl/

Technische werking

Het camerahandhavingssysteem scant (m.u.v. eventuele venstertijden) alle kentekens van passerende voertuigen. De camera maakt vervolgens gebruik van een algoritme voor objectherkenning, dat wordt ingezet voor de herkenning en classificatie van verschillende soorten voertuigen in het verkeer (type voertuig en andere objecten). De classificatie van het voertuig wordt bepaald door een koppeling met het RDW. Het kenteken wordt via een koppeling met het NPR vergeleken met een database met geregistreerde kentekens van ontheffinghouders. Voertuigen zonder ontheffing komen op een lijst die bij een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) terechtkomt.


Daarnaast zorgt een ander algoritme ervoor dat de foto van de overtreding wazig wordt gemaakt (geblurred), met uitzondering van het voertuig met kenteken.

Leverancier

Brickyard B.V.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • De gemeente Leiden controleert met ANPR-camera's (Automatic Number Plate Recognition) of voertuigen in een bepaald gebied mogen rijden. Dit geldt voor de nul-emissie zones en voor autoluwe zones in de stad. Als een voertuig niet in een gebied mag rijden herkent de camera dit en vindt er een handmatige controle plaats of iemand een boete krijgt. 

    Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 7:47 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Automatic Number Plate Recognition camera's (ANPR) op vier verschillende plaatsen registreren kentekens van passerende motorvoertuigen. Het algoritme controleert of een ontheffing is verleend en bepaalt of foto's ter beoordeling worden aangeboden in het handhaafsysteem.  

    Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 6:04 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De camera's detecteren en lezen d.m.v. Optical Character Recognizing-techniek kentekenplaten van voertuigen die de binnenstad van Amersfoort inrijden.

    Laatst gewijzigd op 20 juni 2024 om 13:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren. Ook hebben boa's handmatige scanners die controles uitvoeren. 

    Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 8:29 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • De gemeente voert parkeercontroles uit met scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te herkennen en te controleren of het voertuig daar mag parkeren.

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 12:40 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik