Burgerzaken: eDiensten
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het belang van een correct geregistreerd adres gaat verder dan het op orde houden van de Basisregistratie Personen (BRP). Vindt er bijvoorbeeld een ramp plaats, dan wil je iedereen in de omgeving tijdig kunnen waarschuwen. Ook verstrek je als gemeente voorzieningen, uitkeringen of subsidies aan inwoners, op basis van het in de BRP geregistreerde adres. Dat maakt een correcte adresregistratie belangrijk voor zowel inwoners als overheid. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de burger. Indien er geen bijzonderheden geconstateerd worden in de aanvraag of aangifte kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een medewerker. Indien er wel een bijzonderheid geconstateerd wordt valt de aanvraag/aangifte in een wachtkamer waar deze gecontroleerd wordt door een medewerker. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de ambtenaar.
Afwegingen
Doordat veel eenvoudige aanvragen/aangiften automatisch verwerkt worden houdt de ambtenaar meer tijd over voor de bijzondere en/of ingewikkelde aangiften/aanvragen die de gemeente ontvangt. Hierdoor kunnen deze beter en nauwkeuriger beoordeeld worden. Hierdoor wordt de aangever/aanvrager beter geholpen en worden er minder fouten gemaakt. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van de BRP.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme gaat uit van een positief scenario. Dit betekent dat eenvoudige aangiften en aanvragen automatisch verwerkt worden. Wanneer een bijzonderheid optreedt wordt de aanvraag/aangifte altijd door een ambtenaar beoordeeld. De ambtenaar controleert dan zelf de aanvraag/aangifte en kan deze verwerken of afwijzen. Bij afwijzing is het altijd de ambtenaar die dit doet en nooit het algoritme.
Risicobeheer
Van de aanvragen die ter controle worden aangeboden zal regelmatig nagegaan worden of de regels kunnen worden aangepast.
Wettelijke basis
Wet basisregistratie personen (BRP)
Wet rechten burgerlijke stand
Links naar wettelijke basis
- Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715/2023-01-01
- Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851/2019-02-16
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Na de inlog met DigiD bevraagt het systeem uw persoonsgegevens en vergelijkt deze met gestelde voorwaarde.
Technische werking
De digitale aangiften en aanvragen komen automatisch aan in de BRP registratie van de gemeente. De gemeente bepaalt per eDienst de methode van verwerken: volledig automatisch of na een beoordeling van een medewerker.
De gemeente kan ook een combinatie kiezen. In dat geval beoordeelt een medewerker alleen aanvragen die (bijvoorbeeld) een geüploade bijlage hebben, of waarbij de automatische controles hiertoe aanleiding geven.
Ook kan de gemeente kiezen voor een automatische verwerking van een binnengemeentelijke verhuizingen maar
hervestigingen (een inschrijving van buiten de gemeente) eerst te beoordelen.
De automatische controles op personen en/of adressen leiden, als dat nodig is, tot een waarschuwing voor de medewerker. / beslisbomen