Monitoring verkeersveiligheid Tunnels

Wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat monitoren de verkeersveiligheid in tunnels. Dit is vastgelegd in de Nederlandse Tunnelwet. Hierbij wordt doorgaans gebruik gemaakt van lussen in de weg die de snelheid meten, en camera's voor visuele inspectie. In plaats van lussen, kunnen ook optische IP-camera's worden gebruikt die automatisch stilstand in de tunnel kunnen detecteren.

Laatst gewijzigd op 24 december 2025 om 9:20 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

01-2024

Contactgegevens

Telefonisch 0800-8002, of www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact

Link naar publiekspagina

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2024/09/op-weg-naar-een-efficient-sos-systeem

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van deze aanpak is de veiligheid in tunnels te verbeteren, door efficiente monitoringsystemen met minimale fouten. Nu is het toezicht in tunnels op basis van lussen in de weg. Dat resulteert in veel (en veelal onnodige) berichten voor de verkeersleiders. Dit maakt het moeilijker voor de verkeersleiders om meldingen op waarde te schatten. Ze kunnen daardoor bijvoorbeeld een belangrijke, terechte melding over het hoofd zien. Slimme camera's detecteren stilstaand verkeer beter, en leveren minder foutieve meldingen. Daardoor kunnen wegverkeersleiders hun werk beter uitvoeren.

Afwegingen

Wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat hebben als taak de wegen veilig te houden. Hun taak wordt vereenvoudigd door efficiente informatievoorziening. Het gebruik van het camerasysteem verlaagt het aantal onnodige meldingen. Het camerasysteem herkent stilstaand verkeer minstens even goed als op basis van lussen. Dat blijkt uit uitgevoerde pilots. Daardoor kunnen verkeersleiders adequater handelen bij indicenten.


Het camerasysteem brengt minder kosten en verkeershinder met zich mee dan de lussen in het asfalt. De privacy van weggebruikers wordt gewaarborgd doordat camerabeelden niet worden opgeslagen. De camera's worden ook niet gebruikt voor handhaving (bijvoorbeeld van snelheidslimieten). 

Menselijke tussenkomst

De wegverkeersleiders van Rijkswaterstaat krijgen een melding van het camerasysteem wanneer het stilstaand verkeer constateert. Zij kunnen dan zelf camerabeelden raadplegen om de situatie in de tunnel te beoordelen. Zij bepalen dan of er maatregelen nodig zijn, zoals signalering of hulpdiensten. Het systeem fungeert dus ondersteunend bij het monitoren van de verkeersveiligheid. 

Risicobeheer

Er is uitvoerig en langdurig getest met verschillende technologieën om incidenten te detecteren. Die tests vonden plaats in verschillende omgevingen en omstandigheden. Voorbeelden zijn radar, detectielussen, slimme camera's. Het camerasysteem opereert in binnen het netwerk van Rijkswaterstaat waardoor geen gegevens worden uitgewisseld met de buitenwereld. Camerabeelden worden niet opgeslagen of verspreid. Wegverkeersleiders beoordelen de situatie in de tunnel voordat zij verdere handelingen uitvoeren.

Wettelijke basis

In Nederland is de Europese tunnelrichtlijn in 2006 omgezet in nationale tunnelwetgeving. Die is strenger dan de Europese richtlijn. De Nederlandse Tunnelwet geldt voor alle verkeerstunnels van 250 m of langer. De invoering van de Europese tunnelrichtlijn heeft ervoor gezorgd dat de veiligheid van veel Europese tunnels enorm is verbeterd. Zo zijn vluchtwegen aangelegd en de juiste veiligheidssystemen aangebracht. In combinatie met regelmatig onderhoud, behoren de Nederlandse tunnels tot de veiligste van Europa.

Links naar wettelijke basis

Nederlandse Tunnelwet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0019516/2024-01-01

Werking

Gegevens

Camerabeelden van wegverkeer in een tunnel. De gegevens worden niet opgeslagen. Het algoritme in de camera gebruikt ze direct voor het detecteren van stilstaand verkeer. Wanneer stilstaand verkeer wordt geconstateerd, levert het systeem enkel een melding naar de verkeersleiding. 

Technische werking

De slimme camera heeft een intern AI algoritme. Op basis van de actuele camerabeelden bepaalt het algoritme de snelheden van voertuigen. Met die snelheden bepaalt het algoritme vervolgens of er sprake is van stilstaand verkeer. Wanneer er een incident wordt gedetecteerd, stuurt de camera een melding naar de verkeersleiding van Rijkswaterstaat. 

Leverancier

Teledyne Technologies FLIR LLC

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 2 april 2025 om 14:10 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar gewone verkeerslichten door detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer overheen rijdt, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 14 maart 2025 om 9:08 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • De Netwerkanalyse Verkeersveiligheid brengt verkeersveiligheidsrisico's op (parallel)wegen, fietspaden en kruispunten in het beheer van de provincie Utrecht in beeld. Er wordt gebruik gemaakt van ongevalsgegevens en risico-indicatoren (infrastructureel en gebruik/gedrag). 

    Laatst gewijzigd op 25 augustus 2025 om 8:46 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Waar traditionele verkeerslichten door o.a. detectielussen (sensoren in de weg) registreren dat er verkeer aanwezig is, registreren 'slimme' verkeerslichten daarnaast ook via apps wat voor soort en hoeveel verkeer eraan komt. Hierdoor kunnen verkeerslichten al eerder verkeer zien “aankomen” en zo bepalen hoe lang het verkeerslicht op groen staat. 

    Laatst gewijzigd op 1 april 2025 om 9:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Het is een verkeersmodel om stadsbreed de hinder van activiteiten (bouwwerkzaamheden, wegwerkzaamheden en evenementen) op het netwerk Bereikbaarheidsregie (het Haags hoofd verkeersnetwerk) inzichtelijk te maken, zodat de Haagse Bereikbaarheid zo veel mogelijk geborgd blijft.

    Laatst gewijzigd op 23 augustus 2024 om 15:22 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik