DV&O Planapplicatie
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, IAMA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Einddatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
In deze tekst komt de term justitiabelen voor. Deze term leggen we eerst uit: justitiabelen zijn alle mensen die vastzitten bij DJI. De DV&O vervoert verschillende doelgroepen personen, waaronder justitiabelen.
Het algoritme Planapplicatie heeft als doel een goede planning te maken volgens de (wettelijke) regels. Het belangrijkste bij het plannen is dat justitiabelen op tijd op hun bestemming komen. Het is bij het plannen verder belangrijk dat alle taken goed worden uitgevoerd met de beschikbare mensen en middelen (voertuigen en uitrusting). Een justitiabele moet zo snel en zo veilig mogelijk worden vervoerd. Dat betekent onder andere niet onnodig omrijden, rekening houden met de veiligheid en zorgen voor eventuele medicijnen die een justitiabele nodig heeft. Het algoritme plant medewerkers zo efficiënt mogelijk in. En medewerkers moeten de juiste vaardigheden voor hun taken hebben.
Afwegingen
Voor het plannen van het vervoer wordt een algoritme gebruikt, omdat er heel veel aanvragen zijn die verwerkt moeten worden (ongeveer 200.000 per jaar). Dat zijn er te veel om met de hand te plannen. Ook zijn er veel regels en uitzonderingen waarmee de DV&O rekening moet houden.
Menselijke tussenkomst
Het algoritme maakt eerst een vervoersplanning en een planning voor de inzet van personeel. Daarna bekijkt een DV&O-medewerker de beide planningen van het algoritme. Als dat nodig is, kan de medewerker de planningen veranderen. Na controle door de DV&O-medewerker, geeft de medewerker de planning vrij. De planning wordt daarna in het informatiesysteem Drife gezet. En de medewerkers van de DV&O die de opdrachten moeten uitvoeren worden op de hoogte gebracht.
Risicobeheer
Het verwerken van gegevens door het algoritme moet veilig en zorgvuldig gebeuren. Dan kan er niks misgaan met de verwerking van (persoons)gegevens. Daarom mogen alleen bevoegde medewerkers het algoritme Planapplicatie gebruiken. Wat deze medewerkers doen in de Planapplicatie, wordt goed bijgehouden en gecontroleerd. Het informatiesysteem waarvan het algoritme Planapplicatie deel uitmaakt, voldoet aan de eisen voor informatiebeveiliging van de Rijksoverheid.
Wettelijke basis
Volgens de wet mag de DV&O justitiabelen vervoeren en persoonsgegevens verwerken. Hieronder staan de meest belangrijke wetten die daarvoor gelden op een rij.
Op grond van de artikelen 51a t/m 51d van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens worden persoonsgegevens verwerkt voor de uitvoering van een straf of maatregel die door de rechter is opgelegd. Voor vervoer van justitiabelen is dat uitgewerkt in:
· Artikelen 18f en 18g van de Penitentiaire beginselenwet;
· Artikelen 19a en 19b van de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen;
· Artikelen 11 en 12 van de Beginselenwet verpleging ter beschikking gestelden;
· De Regeling vervoer van justitiabelen.
Toelichting op impacttoetsen
Als DJI belangrijke algoritmes gebruikt, doet DJI altijd eerst een onderzoek (een DPIA en een IAMA). Dit betekent dat DJI vooraf goed kijkt naar de risico’s en de gevolgen voor iemands privacy en belangen. Zo zorgt DJI voor een veiliger en betrouwbaarder gebruikt van algoritmes.
Impacttoetsen
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
- Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)
Werking
Gegevens
Hieronder staat welke gegevens het algoritme gebruikt voor het plannen van vervoersopdrachten van justitiabelen:
· de opdrachtgegevens;
· de gegevens (en de risico’s) van justitiabelen;
· de roostergegevens van medewerkers;
· de vaardigheden en certificeringen van medewerkers.
Technische werking
In de Planapplicatie worden verschillende algoritmes gebruikt. Die werken zelfstandig, maar zijn niet zelflerend. Hieronder leggen we het algoritme uit voor het plannen van vervoer en het inzetten van beveiligers tijdens het vervoer.
De Planapplicatie gebruikt een algoritme dat VRP heet. VRP staat voor 'Vehicle Routing Problem', ofwel 'probleem voor het plannen van routes van voertuigen'. Dit algoritme berekent hoe ritten zo goed mogelijk gepland kunnen worden. VRP wordt vaak in de logistiek gebruikt en zorgt voor een optimaal resultaat.
Daarna worden speciale toewijzingsalgoritmes gebruikt. Deze algoritmes zorgen ervoor dat elke rit wordt uitgevoerd door medewerkers van de DV&O die daar de juiste vaardigheden voor hebben.
Bij het plannen wordt rekening gehouden met een aantal belangrijke regels. Zo kijkt het algoritme naar de vaardigheden van medewerkers en de eigenschappen van voertuigen (bijvoorbeeld of er aparte ruimtes in het voertuig zijn). Maar ook hoe de opdracht precies moet worden uitgevoerd. Hierbij wordt bijvoorbeeld bepaald of iemand alleen of samen met anderen mag worden vervoerd. En welke combinaties van justitiabelen in dat geval mogelijk zijn. Ook wordt rekening gehouden met de tijden waarop een opdracht moet worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld omdat een justitiabele een afspraak heeft met een dokter in een ziekenhuis. En tot slot op welk adres iemand moet worden opgehaald of afgezet.
Er gelden ook bepaalde regels die combinaties van vervoer of oplossingen uitsluiten. Dat gebeurt volgens wetten en veiligheidseisen voor medewerkers van de DV&O, justitiabelen en de samenleving.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijving
- De AI-assistent verwerkt opgenomen audio uit een intakegesprek in een geanonimiseerde rapportage (pilot). Het betreft het proces 'Vraagverheldering in het kader van Wmo/Jeugdwet'. Dit wordt door de Stichting Wijkteams Amersfoort in opdracht van gemeente Amersfoort uitgevoerd.Laatst gewijzigd op 22 april 2025 om 9:42 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik