iBurgerzaken e-diensten

Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

Laatst gewijzigd op 12 februari 2025 om 9:45 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Organisatie en bedrijfsvoering

Begindatum

2014-06

Contactgegevens

gemeente@dalfsen.nl

Link naar publiekspagina

www.dalfsen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het doel van de e-diensten met het onderliggende algoritme is inwoners en ondernemers maximaal ondersteunen/begeleiden bij een digitale aanvraag. Daardoor kan deze aanvraag juist en volledig worden ingediend. Het algoritme controleert verschillende gegevens van de inwoner. Als er geen bijzonderheden geconstateerd worden in de aanvraag of aangifte kan deze verwerkt worden zonder tussenkomst van een medewerker van burgerzaken. Als er wel een of meerdere bijzonderheden geconstateerd worden komt de aanvraag/aangifte altijd terecht in een werklijst. Daar wordt deze gecontroleerd door een medewerker van burgerzaken. Het algoritme kan alleen automatisch een aanvraag/aangifte goedkeuren. Een aanvraag/aangifte afkeuren kan alleen de medewerker van burgerzaken.


Dit betekent dat de gemeente een dergelijke aanvraag efficiënt kan afhandelen. De inwoner/ het bedrijf heeft al diverse stappen uitgevoerd waardoor de medewerker meer tijd overhoudt voor de bijzondere en/of ingewikkelde aanvragen/aangiften die de gemeente ontvangt. In een aantal gevallen kan deze aanvraag zelfs volledig automatisch worden verwerkt. De kwaliteit van de dienstverlening gaat door deze diensten omhoog, net als de kwaliteit van de gegevens in de BRP.

Afwegingen

Alle aanvragen via de balie afhandelen is voor gemeenten geen optie meer. Dat komt door de aantallen en de tijdsdruk. Een algoritme biedt inwoners en ondernemers begeleiding bij (digitale) aanvragen. Een gemeente kan ervoor kiezen om elke digitale aanvraag nog ter beoordeling aan de medewerker van burgerzaken aan te bieden voordat deze wordt afgehandeld. Voor mensen die niet of minder digivaardig zijn, bestaat er altijd nog de mogelijkheid om via de balie van de gemeente de aanvraag te doen.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme gaat uit van een positief scenario, waarbij alleen eenvoudige aanvragen/aangiften automatisch worden verwerkt. Wanneer een of meerdere bijzonderheden optreden, dan wordt de aanvraag/aangifte altijd door een medewerker van burgerzaken beoordeeld. De medewerker van burgerzaken controleert deze en besluit vervolgens tot verwerken of afwijzen. Bij afwijzing is het altijd de medewerker van burgerzaken die dit doet en nooit het algoritme.

Risicobeheer

Het is aan gemeenten om vorm te geven aan het risicobeheer en aan de hand daarvan de e-diensten te configureren.

Wettelijke basis

  1. Wet basisregistratie personen
  2. Wet rechten burgerlijke stand

Links naar wettelijke basis

  • Wet basisregistratie personen: https://wetten.overheid.nl/BWBR0033715
  • Wet rechten burgerlijke stand: https://wetten.overheid.nl/BWBR0001851

Link naar verwerkingsregister

https://www.dalfsen.nl/over-deze-website

Werking

Gegevens

Gegevens die worden gebruikt komen uit de BRP, burgerlijke stand registers, KvK, CRB (Centraal Rijbewijzenregister) en aangehaakte gegevens.

Links naar gegevensbronnen

  • BRP: https://www.rvig.nl/basisregistratie-personen
  • LV BAG: https://www.kadaster.nl/zakelijk/registraties/basisregistraties/bag
  • CRB: https://www.rdw.nl/

Technische werking

Via de website van de gemeente kan een inwoner of ondernemer een e-dienst starten. Iedere aanvraag wordt tijdens het invullen al getoetst tegen de voor de aanvraag geldende wet- en regelgeving. Een volledig ingevulde digitale aanvraag/aangifte komt ter beoordeling en afhandeling van een medewerker van burgerzaken, op de werklijst in iBurgerzaken. Bij het openen van een aanvraag of aangifte op de werklijst is het voor de medewerker van burgerzaken zichtbaar welke controle een melding heeft opgeleverd, voor een juiste beoordeling en afhandeling.


Een gemeente kan voor een aantal digitale aanvragen kiezen of iBurgerzaken deze aanvragen automatisch mag verwerken. iBurgerzaken verwerkt een aanvraag alleen wanneer er geen bijzondere of afwijkende gegevens worden aangeleverd. Daarnaast kan de gemeente ook kiezen in welke situaties de aanvraag altijd op de werklijst ter beoordeling en afhandeling komt. Bijvoorbeeld wanneer er sprake is van overbewoning op het nieuwe adres bij verhuizing binnen Nederland.

Leverancier

PinkRoccade Local Government

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 16-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 14:49 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 6 september 2024 om 10:51 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 31 oktober 2024 om 15:09 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 6 februari 2024 om 15:13 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Inwoners en ondernemers van Nederlandse gemeenten krijgen de mogelijkheid om digitaal een 31-tal burgerzakenproducten aan te vragen via de gemeentelijke website. Hierbij voert het systeem controles uit op de persoonsgegevens.

    Laatst gewijzigd op 4 maart 2024 om 15:28 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik