Terug naar alle algoritmes

Handhaving drank- en horecawet

Doordat we op betere en gerichtere wijze kunnen signaleren waar er mogelijk sprake kan zijn van overtreding van de drank- en/of horecawet bij horeca-inrichtingen, kan je als horecaondernemer eerder een boete ontvangen (als er sprake is van een overtreding) dan voorheen het geval was.

Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:49 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Openbare orde en veiligheid

Begindatum

-

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het gericht controleren de horeca-inrichtingen op het naleven van de drank en horecawet

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: door de aanpak op handhaving van de drank- en horecawet kunnen we op betere en gerichtere wijze signaleren waar er mogelijk sprake kan zijn van overtredingen bij horecaondernemers. Daarmee kunnen we onze wettelijke taak op de juiste manier uitvoeren en dit draagt bij aan de waarde Machtsverhoudingen. Dit geeft ons alleen een signaal en het handelingsperspectief voor de handhaverss om de situatie bij de betreffende horecaonderneming te verkennen. Daarmee voorzien we handhaverss van gerichte informatie voor handhaving, en vergroten we diens keuzevrijheid en dragen we bij aan de waarde Autonomie. Betere en gerichtere handhaving op drank- en horecawet draagt bij aan veiligere en gezondere omstandigheden voor horeca bezoekers. Hiermee dragen we bij aan de waarde Veiligheid en Gezondheid. 

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:


- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners

- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie

- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Utrechts Uthiek Assessment
  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

Gegevens mbt horeca:

- vergunningsgegevens

- handhavingsgegevens