Parkeercontrole
- Publicatiecategorie
 - Overige algoritmes
 - Impacttoetsen
 - DPIA, IAMA
 - Status
 - In gebruik
 
Algemene informatie
Thema 
Begindatum 
Contactgegevens 
Link naar publiekspagina 
Link naar bronregistratie 
Verantwoord gebruik
Doel en impact 
De gemeente Rotterdam wil de stad graag leefbaar, bereikbaar en veilig houden. Het aantal auto’s in de stad beperken draagt daaraan bij. Dat doet de gemeente onder andere door gratis parkeren op P+R terreinen aan te moedigen en gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.
Afwegingen 
Er wordt gekeken naar parkeervergunning, bezoekersregeling, invalidenplek en pechgevallen. Er wordt altijd gecontroleerd door een mens voordat er een boete uitgeschreven wordt.
Menselijke tussenkomst 
Ja, bij twijfel wordt er niet gehandhaafd.
Risicobeheer 
Het belangrijkste risico is dat het systeem een kenteken verkeerd herkent en dat iemand die het niet verdient een boete krijgt. Dit kan gebeuren als een karakter op het kenteken foutief wordt herkend.
Wettelijke basis 
Algemeen belang
Toelichting op impacttoetsen 
Impact toetsen uitgevoerd, geen restrisico's aangetroffen. Risicoclassificatie van dit algoritme is laag.
Impacttoetsen 
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
 - Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)
 
Werking
Gegevens 
Het kentekennummer komt binnen bij het Nationaal Parkeerregister en de vergunningendatabase van de gemeente Rotterdam. Hier wordt gecontroleerd of de auto het recht heeft om geparkeerd te staan.
Technische werking 
De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te identificeren.
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.Laatst gewijzigd op 24 november 2024 om 20:30 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
 - Impactvolle algoritmes
 - Impacttoetsen
 - DPIA
 - Status
 - In gebruik
 
 - Korte omschrijving Met de scanauto voert de gemeente parkeercontroles uit. De scanauto maakt gebruik van Automatic Number Plate Recognition (ANPR) camera’s, identificeert kentekens en controleert parkeerrechten. De kentekens zonder parkeerrecht worden doorgezet naar het handhaafsysteem t.b.v. het invorderen van de verschuldigde parkeerbelasting.Laatst gewijzigd op 3 september 2024 om 5:57 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
 - Impactvolle algoritmes
 - Impacttoetsen
 - Veld niet ingevuld.
 - Status
 - In gebruik
 
 - Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.Laatst gewijzigd op 31 oktober 2025 om 13:40 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
 - Impactvolle algoritmes
 - Impacttoetsen
 - Uthiek, DPIA
 - Status
 - In gebruik
 
 - In Arnhem rijden scanauto's rond, die bestuurd worden door medewerkers van het parkeerbedrijf P1. Via deze scanauto's wordt via kentekenherkenning bekeken of er parkeerrecht is en zo niet, wordt een naheffing (parkeerbon) verstuurd.Laatst gewijzigd op 23 mei 2024 om 14:02 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
 - Impactvolle algoritmes
 - Impacttoetsen
 - DPIA
 - Status
 - In gebruik
 
 - Voor het uitvoeren van parkeercontroles gebruikt de gemeente scanauto's. De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om 1) kentekens te herkennen en 2) te controleren in de parkeerrechtendatabase of het voertuig daar mag parkeren. Ook hebben boa's handmatige scanners die controles uitvoeren.Laatst gewijzigd op 13 mei 2025 om 8:29 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
 - Impactvolle algoritmes
 - Impacttoetsen
 - DPIA
 - Status
 - In gebruik