Parkeercontrole
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, IAMA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
De gemeente Rotterdam wil de stad graag leefbaar, bereikbaar en veilig houden. Het aantal auto’s in de stad beperken draagt daaraan bij. Dat doet de gemeente onder andere door gratis parkeren op P+R terreinen aan te moedigen en gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren.
Afwegingen
Er wordt gekeken naar parkeervergunning, bezoekersregeling, invalidenplek en pechgevallen. Er wordt altijd gecontroleerd door een mens voordat er een boete uitgeschreven wordt.
Menselijke tussenkomst
Ja, bij twijfel wordt er niet gehandhaafd.
Risicobeheer
Het belangrijkste risico is dat het systeem een kenteken verkeerd herkent en dat iemand die het niet verdient een boete krijgt. Dit kan gebeuren als een karakter op het kenteken foutief wordt herkend.
Wettelijke basis
Algemeen belang
Toelichting op impacttoetsen
Impact toetsen uitgevoerd, geen restrisico's aangetroffen. Risicoclassificatie van dit algoritme is laag.
Impacttoetsen
- Data Protection Impact Assessment (DPIA)
- Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)
Werking
Gegevens
Het kentekennummer komt binnen bij het Nationaal Parkeerregister en de vergunningendatabase van de gemeente Rotterdam. Hier wordt gecontroleerd of de auto het recht heeft om geparkeerd te staan.
Technische werking
De camera’s op de scanauto gebruiken een beeldherkenningsalgoritme om kentekens te identificeren.