CROW - wegbeheersystematiek

Beelden van wegvakken worden bij inspecties ingewonnen en door het algoritme verwerkt. Dit algoritme geeft oneffenheden en schades een cijfer van 1 tot 9. Op basis van deze scores en de ruimtelijke verdeling hiervan over de wegvakken geeft het algoritme suggesties voor onderhoud.

Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 8:43 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
Veld niet ingevuld.
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Verkeer

Begindatum

1990-01

Contactgegevens

info@provinciegroningen.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Met dit algoritme kan de Provincie ervoor zorgen dat de kwaliteit van haar wegen voldoet aan de nationale standaarden volgens CROW146a. Het algoritme helpt bij het vaststellen van schade aan de wegen en de benodigde handelingen.

Afwegingen

Hoewel met dit algoritme efficient voldaan kan worden aan de landelijke standaard kan er tegenwoordig veel exactere data gebruikt worden om de status van de wegen te beoordelen dan de score van 1 tot 9. Hiermee zou ook meer efficientievoordeel behaald kunnen worden en is voorspellend onderhoud mogelijk. Hoewel er dus een hogere efficientie mogelijk is voldoet deze methodiek wel aan de landelijke standaarden. 

Menselijke tussenkomst

De output van dit algoritme wordt altijd geïnterpreteerd door een medewerker van de Provincie, deze laat deze uitkomsten verifiëren door een inspecteur. Op basis hiervan, en de rest van de data, wordt gekeken of het door het algoritme voorgestelde onderhoud inderdaad de beste keuze is. 

Risicobeheer

Het risico wat aan dit algoritme vast zit heeft te maken met de gelimiteerde data dat dit algoritme kan gebruiken. Het risico van het blindelings volgen van de adviezen van het algoritme wordt gemitigeerd door menselijke tussenkomst.

Wettelijke basis

Wegenwet

Werking

Gegevens

De door het algoritme gebruikte gegevens zijn de beelden van het asfalt gemaakt bij inspecties, deze worden vervolgens gekoppeld aan BRT-gegevens over de wegvakken waarop deze zich bevinden. 

Technische werking

Het algoritme koppelt ingewonnen opnames van het asfalt aan wegvakken. Vervolgens bekijkt het algoritme alle oneffenheden en geeft deze een score van 1 tot 9. Op basis van het aantal oneffenheden en de scores van deze locaties in een wegvak geeft het algoritme een advies voor onderhoud. Dit advies wordt door een medewerker van de Provincie geëvalueerd en geverifiëerd om tot een uiteindelijk besluit over het uit te voeren onderhoud te komen. 

Leverancier

iASSET

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Inspectie van provinciale wegen met toepassing van LiDAR - of lasertechnologie. Door middel van deze technieken kan het wegvak zeer gedetailleerd worden ingescand en alle oneffenheden worden uitgelicht. Hier selecteert het algoritme schadebeelden uit aan de hand waarvan de Provincie gaat kijken welk onderhoud hier nodig is.

    Laatst gewijzigd op 5 februari 2025 om 9:11 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Om de wegkwaliteit en veiligheid te waarborgen is er een algoritme ontwikkeld dat de slijtage van wegen inzichtelijk maakt. Het algoritme voorspelt de benodigde onderhoud aan Zuid-Hollandse N-wegen met behulp van bestaande historische metingen.

    Laatst gewijzigd op 8 november 2024 om 13:32 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Hoog-risico AI-systeem
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    Buiten gebruik
  • Dit algoritme is een rekenprogramma voor het bepalen van geluidsniveaus van wegverkeer, spoorwegen en industrie. 

    Laatst gewijzigd op 5 januari 2024 om 14:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • M.b.v. machine learning modellen in combinatie met lucht- of satellietfoto's en kaartmateriaal worden B-watergangen beoordeeld of deze schoon zijn gemaakt van begroeiing.

    Laatst gewijzigd op 30 juli 2024 om 5:38 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Impactvolle algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme heeft een laag impact. Sommige straten, stegen of pleinen zijn afgesloten met elektrische, verzinkbare paaltjes (vezip), slagbomen of uitneembare palen. Om het gebied in te mogen rijden hebt u een ontheffing nodig en soms ook een pasje.

    Laatst gewijzigd op 26 november 2024 om 15:59 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik