Keuzehulp WBU-Tabel
- Publicatiecategorie
- Hoog-risico AI-systeem
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Link naar bronregistratie
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Aan de hand van historische data kan je met dit algoritme zien welk type afzetting en verkeersmaatregel kan worden toegepast op een weg. Ook kan je zien welke momenten geschikt zijn. De keuzehulp WBU-tabel wordt mede gebruikt om de WBU-tabel op te stellen.
Het draagt bij aan het verlagen van operationele kosten en verhogen van de verkeersveiligheid.
-Verhogen verkeersveiligheid De CROW96b geeft rekenmethodes om te bepalen bij welke verkeersintensiteit bij welke verkeersmaatregel toegepast mag worden. De huidige WBU-tabel houdt hier geen rekening mee. Doordat een webapplicatie per type verkeersmaatregel de WBU weergegeven wordt, wordt er altijd voldaan aan de eisen vanuit de richtlijn. Hierdoor blijft de verkeersveiligheid gewaarborgd.
-Operationele kosten De webapplicatie maakt het in tegenstelling tot de oude WBU-tabel mogelijk om de WBU per dag te berekenen. Ervaring leert dat het verkeersbeeld op een woensdag en vrijdag significant rustiger is dan op een dinsdag of donderdag. Onderstaande casus laat zien wat dit voor financiële consequenties met zich meebrengt. Onze DBO-aannemer heeft in de gehele maand december maaiwerkzaamheden ingepland in de Hoeksche-Waard. De werkzaamheden worden uitgevoerd conform een halve rijbaanafzetting (fig 1323b). De oude WBU-tabel geeft aan dat de WBU tussen 09:00 uur en 15:00 uur is. De te maken webapplicatie geeft aan dat op maandag, woensdag en vrijdag er gewerkt kan worden van 09:00 uur tot en met 16:00 uur. Dit houdt in dat de aannemer 3 uur extra per week kan werken. Dit is dus 12 uur extra per maand. Doordat de aannemer 12 uur extra werktijd heeft, hoeft hij minder vaak de weg op. Ervan uitgaande dat de werkzaamheden worden uitgevoerd middels een voorwaarschuwingswagen, actiewagen en eindewagen scheelt dit de huur en operationele kosten van drie werkvoertuigen en drie chauffeurs. Dit kan geldbesparing met zich meebrengen. Dit is slechts een voorbeeld van één aannemer die aan het werk is. Jaarlijks worden er circa 2400 TVM aanvragen ingediend. Door het toepassen van de WBU-applicatie kan waarschijnlijk bij een groot gedeelte van deze aanvragen efficiënter gewerkt worden en kunnen kosten worden bespaard.
Het is aannemelijk, dat dankzij de WBU-webapplicatie het verkeer minder vaak in de file staat. Hierdoor worden ook maatschappelijke kosten bespaard in de vorm van minder voertuigverliesuren.
Afwegingen
Met het algoritme is er minder hinder voor weggebruikers. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid verhoogd omdat er voldaan wordt aan de richtlijn CROW96B. Er is minder file en minder voertuigverliesuren.
Menselijke tussenkomst
Op dit moment testen wij de applicatie uit. We kijken of deze overeenkomt met onze eigen bevindingen en die van de weginspecteurs. Op deze manier proberen wij eventuele bugs uit de tool te filteren. De webapplicatie wordt getest aan de hand van eigen bevindingen en tellingen.
Risicobeheer
De volgende risico’s zijn geïnventariseerd:
- Data van de verkeerslussen is niet dekkend voor het gehele wegennet van de provincie > stand van zaken nov 2021: GEEN RISICO.
In eerste instantie was niet zeker of er voldoende data beschikbaar zou zijn om de verkeersintensiteiten op alle provinciale wegen te kunnen voorspellen. Op basis van de NDW-data en de gegevens vanuit het SWUNG2 model kan echter per 100 meter wegvak de verkeersintensiteit worden voorspeld. De methodes hierachter, zijn gebaseerd op de methodes vanuit het geluid- en luchtberekeningsmodel en dus reeds bewezen.
-Rekenregels vanuit de CROW kunnen niet worden toegepast > stand van zaken nov 2021: GEEN RISICO
Binnen de provincie Zuid-Holland wordt voor het dagelijks beheer en onderhoud gebruik gemaakt van vijf verschillende afzettingen. Op basis van de methodes uit de CROW96b kan relatief eenvoudig aan de hand van de verkeersintensiteiten worden bepaald wanneer welke afzetting kan worden toegepast. Aandachtspunt is dat we deze methodes nog goed moeten worden gespiegeld aan de huidige WBU.
-Problemen tijdens verder softwareontwikkeling > stand van zaken nov 2021: KLEIN RISICO. Risico’s worden bijgehouden en gemonitord in de voortgangsrapportages.
Wettelijke basis
Het algoritme geeft een advies/voorspelling. Maar er wordt wel rekening gehouden met de geldende richtlijnen van CROW 96B en APV (algemeen plaatselijke verordeningen) vastgelegd. En de voorwaarden van Melvin(Melden van verstoringen van Infrastructuur in Nederland).
Werking
Gegevens
- intensiteiten vanuit verkeersdata NDW, met interpolatie) op bepaalde tijdstippen
-Lusdata (hoe hard verkeer rijdt, hoe lang een voertuig is, om onderscheid te maken tussen vrachtwagen en persoonsauto’s; intensiteiten)
- Informatietrajecten met hoeveel rijstroken en maximale snelheid
- Planningsdata in Melvin
- SWUNG 2 model
- Floating car data
Technische werking
Werking van het model (2022):
We geven aan:
-Welke N-weg het betreft
- Start en eindpunt aan in hectometrering
- Het type verkeersmaatregel (wisselstrook met doorgangsregeling)
- De datum
We krijgen terug:
- Een overzicht van de tijdsvakken (per half uur), met daarbij per tijdvak een rood/groen score op werkbare uren voor de hele week
- Het historisch profiel is bepalend voor de score van de tijdvakken.
- Het historisch profiel per tijdvak wordt berekend op basis van dezelfde tijd en weekdag, van de afgelopen weken (groeiende historie sinds juni 2021)