Terug naar alle algoritmes

Vergunningverlening Wonen

Doordat we op betere wijze het proces van vergunningverlening voor het splitsen van woningen kunnen uitvoeren, voorkomen we dat er sprake is van onrechtmatige en ongewenste woonsituaties in Utrecht

Laatst gewijzigd op 18 november 2024 om 11:03 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Impactvolle algoritmes
Impacttoetsen
DPIA, ...
Status
Buiten gebruik

Algemene informatie

Thema

Wonen

Begindatum

Veld niet ingevuld.

Einddatum

202107

Contactgegevens

algoritmeregister@utrecht.nl

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Het rechtmatig verlenen van vergunningen voor het splitsen van woningen

Afwegingen

Resultaten Uthiek Assessment: door de aanpak van vergunningverlening mbt het splitsen van woning kunnen we onze wettelijke taak op de juiste manier uitvoeren en dit draagt bij aan de waarde Machtsverhoudingen. Dit geeft ons alleen een signaal en het handelingsperspectief voor de handhavers om de situatie bij de betreffende woning te verkennen. Daarmee voorzien we handhavers van gerichte informatie voor handhaving, en vergroten we diens keuzevrijheid en dragen we bij aan de waarde Autonomie. Een betere aanpak op de vergunningverlening mbt het splitsen van woningen draagt bij aan veiligere en gezondere omstandigheden voor bewoners van deze woningen. Hiermee dragen we bij aan de waarde Veiligheid en Gezondheid. Daarnaast weten we uit de praktijk dat financieel kwetsbare bewoners vaak slachtoffer zijn van situaties van vastgoedmisbruik. Met deze aanpak beschermen we deze doelgroep en dragen we bij aan de waarde Rechtvaardigheid.

Menselijke tussenkomst

Het algoritme (met directe impact op Utrechtse bewoners en diens leefomgeving) dient slechts als een informatiebron voor een medewerker, die op basis daarvan en de bijbehorende context van de situatie de juiste vervolgstap neemt. Dit uitgangspunt is opgenomen in ons Utrechtse kader Interne richtlijnen toepassing Algoritmen.

Risicobeheer

De Utrechtse data scientists, Informatie- en Procesadviseurs (IPA) en Decentrale Information Security Officers (DISO) binnen de gemeente Utrecht hebben, naast de direct betrokken medewerkers, een controlerende en monitorende rol bij de toepassing van het algoritme. Daarmee willen we voorkomen dat de volgende risico’s optreden:- datalek door het openbaar beschikbaar stellen van persoonsgegevens van Utrechtse bewoners- algoritme neemt geheel zelfstandig een besluit, zonder tussenkomst van een medewerker en zonder de duiding van de betreffende context van de situatie- ‘function creep’ mbt data bij de toepassing van het algoritme, waardoor het algoritme een vertekend beeld geeft over wat er aan de hand is. Dit kan ontstaan doordat dezelfde soort data wordt gebruikt bij de toepassing van het algoritme, en dat gebruikt het algoritme als bevestiging voor datgene wat er als informatie uitkomt

Impacttoetsen

  • Data Protection Impact Assessment (DPIA)
  • Utrechts Uthiek Assessment

Werking

Gegevens

- NAW gegevens woning

- eigenschappen woning (afmetingen, kamers, splitsingen)