Gamification
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Einddatum
Contactgegevens
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Het algoritme bestaat uit een aantal computerspellen, waarmee de geschiktheid van sollicitanten wordt bepaald. Het algoritme wordt ingezet voor de werving van kandidaten voor een aantal functies, zoals KCC-medewerkers, WMO-consultenten en trainees. De inzet van de tool en daarmee het algrotime betreft een pilot.
Het algoritme is bepalend voor de voorselectie van kandidaten met wie het sollicitatieproces wordt voortgezet.
Afwegingen
De pilot is opgestart om ervaring op te doen met game-based assessment, omdat game-based assessment kan bijdragen aan een objectievere evaluatie van kandidaten. Door het gebruik van gestandaardiseerde spellen en uitdagingen kunnen vaardigheden, competenties en potentieel worden beoordeeld zonder vooroordelen die vaak in traditionele sollicitatieprocedures voorkomen. Het onbevooroordeeld selecteren van kandidaten is een belangrijk ethisch argument om de pilot uit te voeren.
Menselijke tussenkomst
Aan de hand van de prestatie op de games worden kandidaten gecategoriseerd als “high-fit”, “medium-fit” en “low-fit”. Een “high-fit” betekent dat het gedrag en de prestaties van de kandidaat objectief aansluiten bij de vooraf vastgestelde competenties die passen bij de functie waarvoor wordt geworven. Met de “high-fit” (en eventueel ook de “medium-fit”) wordt het selectieproces gecontinueerd. De uitkomsten van de "low-fit" worden door een medewerker bekeken en beoordeeld voordat de kandidaat wordt afgewezen.
Voor de werving worden kandidaten verder getest en beoordeeld door middel van een groepscasus, een escaperoom (gezamenlijke puzzelopdrachten) en een motivatiegesprek. Deze combinatie van selectie-instrumenten maakt dat er sprake is van voldoende zinvolle menselijke tussenkomst.
Risicobeheer
Vanuit de leverancier is de tool uitvoerig beoordeeld op eventuele risico's en deze worden ook gemonitoord. Uitkomsten worden altijd met menselijke tussenkomst gebruikt. Gemeente Almere heeft voor de pilot met de leverancier een verwerkersovereenkomst afgesloten.
Link naar verwerkingsregister
Werking
Gegevens
Technische werking
De computerspellen meten hoe snel sollicitanten reageren, welke keuzes worden gemaakt en hoe de sollicitanten problemen oplossen. Uit deze metingen kan worden afgeleid welke sollicitanten beschikken over de voor de functie vereiste vaardigheden en competenties.
Algemene uitleg over de werking staat op de website van de leverancier Equalture: Het wetenschappelijk onderbouwde matching platform voor volume recruitment
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
Game Based Assessment (GBA) bij selectie Rijksbrede traineeships
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Een GBA is één van de onderdelen van het selectieproces. Kandidaten spelen verschillende games om een indruk te geven van de aansluiting bij het traineeprofiel. De testscores zijn zichtbaar in het kandidaatsdossier als rapportage.Laatst gewijzigd op 10 september 2024 om 14:28 | Publicatiestandaard 1.0- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- IAMA, DPIA
- Status
- In gebruik
- Om de werkzoekende te ondersteunen in zijn oriëntatie of zoektocht naar werk biedt de gemeente Amsterdam de burger een online matchingsplatform als instrument aan.Laatst gewijzigd op 27 november 2024 om 16:52 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Overige algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling