Aanvragen parkeervergunning bezoek
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Bewoners van buurten met betaald parkeren kunnen een parkeerbudget kopen om hun bezoek tegen een lager tarief te laten parkeren dan via de automaten op straat. Als de aanvrager bovendien mantelzorg ontvangt, mag hij een groter parkeerbudget kopen. De aanvraag hiervoor kan digitaal worden ingediend met behulp van DigiD. De aanvrager krijgt geautomatiseerd en direct antwoord op de aanvraag.
Afwegingen
Dit algoritme werkt als een beslisboom. Er zijn geen beoordelingen nodig die een weging van zwaarte of redelijkheid vragen, het gaat om eenduidige beslisslingen. Bijvoorbeeld: is parkeren in de straat van de verzoeker gratis of moet er betaald worden, is er op dit adres al een aanvraag gedaan en gehonoreerd, heeft de aanvrager een indicatie voor mantelzorg. De kans op fouten is daardoor relatief klein. Als de aanvrager meent dat er toch een fout is gemaakt dan kan hij een bezwaarschrift indienen. Gebruik van het algoritme heeft voor de aanvragers het voordeel dat er direct antwoord komt op de aanvraag en dat hij bij toekenning direct gebruik kan maken van het systeem. Voordeel voor de gemeente is dat er minder medewerkers nodig zijn voor het afhandelen van aanvragen, waardoor de kosten lager zijn.
Menselijke tussenkomst
Het besluit op de aanvraag wordt volledig geautomatiseerd genomen. Als een bezwaarschrift wordt ingediend, wordt dit wel door mensen beoordeeld. Daarmee is de menselijke tussenkomst gewaarborgd.
Risicobeheer
Het algoritme werkt op basis van gegevens die de gemeente beheert (in welke gebieden geldt betaald parkeren, is er eerder al een aanvraag gedaan op dit adres) en van gegevens die de aanvrager invoert. In beide gevallen kan er een fout in de gegevens zitten. Het algoritme verwerkt ook gegevens over de vraag of de verzoeker mantelzorg ontvangt of niet. Dit is een bijzonder persoonsgegeven dat iets zegt over de gezondheid van de aanvrager.
Wettelijke basis
In de Gemeentewet is bepaald dat de gemeenteraad verordeningen mag vaststellen, in de Wegenverkeerswet meer in het bijzonder dat de gemeenteraad regels mag vaststellen omtrent het verkeer. Die zijn vastgesteld in de Parkeerverordening 2023 gemeente Haarlem en de Nadere regels Parkeerverordening 2023 gemeente Haarlem.
Links naar wettelijke basis
Toelichting op impacttoetsen
Naar verwachting geen grote impact op mensenrechten anders dan privacy.
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Adres aanvrager (bepalen adres in Haarlem); naam aanvrager (bepaling of er al een parkeervergunning op naam is); leeftijd aanvrager (minimumleeftijd 18); huisnummer (bepaling mogelijkheid parkeerrecht, bijvoorbeeld niet als parkeren mogelijk is op eigen terrien); huisnummer (toets aan whitelist); huisnummer (bepalen of gevraagde vergunning egeven wordt).
Technische werking
De aanvrager kan vanaf de gemeente pagina https://haarlem.nl/parkeervergunning-voor-uw-bezoek de aanraag starten, de aanvrager word doorgestuurd naar de inlogpagian van DigiD, na inloggen komt de burger op zijn persoonlijke pagina waar de bevestiging van de aangevraagde bezoekersregeling word getoont, ook kan de aanvrager hier zijn aanmeldnummer en pincode vinden. Op de achtergrond zijn via de beslisboom de volgende gegevens bevraagd; naam aanvrager, adres aanvrager, huisnummer aanvrager, leeftijd aanvrager,whitelist uitzonderingen, of er al een parkeerecht is op het adres, of er een parkeerrecht uitgegeven kan worden op het adres, of de aanvrager de leeftijd van minimaal 18 jaar heeft.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Het geautomatiseerd toekennen van een basisparkeervergunning als aan alle voorwaarden is voldaan. Via een beslisboom wordt een automatisch besluit genomen. Bezwaar wordt altijd behandeld via een medewerker. Vergunningen die niet via een simpele beslisboom kunnen worden toegekend worden niet in dit proces behandeld.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 10:02 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Door te monitoren of en waar bewoners bereid zijn om parkeergeld te betalen, kunnen we beter en gerichter ons parkeerbeleid uitvoeren. Dit zou indirect kunnen leiden tot meer of minder parkeerplekken en meer of minder drukte op bepaalde locaties in de stad.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:38 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Door de inzet van scanauto's zorgen we voor een betere en efficiëntere manier van parkeerhandhaving. Daardoor kan je als bewoner eerder een parkeerboete krijgen als je in overtreding zou zijn, dan voorheen het geval was.Laatst gewijzigd op 12 juli 2024 om 9:53 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA, ...
- Status
- In gebruik
- Met behulp van een beeldherkenningsalgoritme snel en eenvoudig controleren of geparkeerde auto's het recht hebben om geparkeerd te staan in zones waar betaald of vergunning-parkeren geldt.Laatst gewijzigd op 25 juni 2024 om 7:20 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik
- Wanneer een burger geautomatiseerde kwijtschelding aanvraagt, wordt aan de hand van beslisregels gecontroleerd of de burger in aanmerking komt.Laatst gewijzigd op 23 april 2024 om 8:58 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In gebruik