Druktemeting - personen tellen
Algoritme dat het aantal personen telt in een camerabeeld
- Organisatie
- Gemeente Den Haag
- Afdeling
- Publiekszaken
- Beleidsterrein
- Veld niet ingevuld.
- Type algoritme
- Op regels gebaseerd
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Naam
Druktemeting - personen tellen
Organisatie
Gemeente Den Haag
Afdeling
Publiekszaken
Korte omschrijving
Algoritme dat het aantal personen telt in een camerabeeld
Type algoritme
Op regels gebaseerd
Beleidsterrein
Veld niet ingevuld.
Link naar publiekspagina
De camera's zijn toegevoegd aan onderstaande kaart. https://ddh.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=8531785e9a8c4450be8839385003f1bc. Informatie over het project en de privacy verklaring: https://smartcity.denhaag.nl/druktemetingen/
Status
In gebruik
Inzet
Doel
Het gaat om een pilot. Doel is het meten van drukte. Het algoritme is niet bedoeld om mensen te herkennen of iets te doen met persoonsgegevens.
Impact
Burgers krijgen met het effect van het algoritme te maken als bij grote drukte mogelijk wegen worden afgesloten en omleidingen worden gevormd.
Proportionaliteit
Het is een privacy vriendelijke manier van druktemeting.
Proces
Druktemeting
Juridisch
Bevoegde autoriteit
Gemeente Den Haag is de verwerkingsverantwoordelijke. Verwerking vindt plaats door de leverancier AI Tech.
Wettelijke grondslag
Gemeentewet. Artikel 172 Handhaving openbare orde (camerabeelden) en Artikel 151C (verwerking camerabeelden onder regie van de politie).
Impact Assessment Mensenrechten en Algoritmes (IAMA)
Geen IAMA maar wel een AIIA.
Omschrijving van de IAMA
Veld niet ingevuld.
Data Protection Impact Assessment (DPIA)
Ja
Omschrijving van de DPIA
Na de pilot dient technische ontwikkeling en beheer gescheiden te worden.
Bezwaarprocedure
N.v.t.
Metadata
E-mailadres van de contactpersoon
datashop@denhaag.nl
Geografisch gebied
Den Haag, Scheveningen
Taal
NLD
Toepassing
Omschrijving
De camera neemt op, een aantal seconden. De server die vlak naast de camera staat telt het aantal personen en verwijdert de data. Het algoritme is getraind om mensen te herkennen in verschillende situaties zoals bijvoorbeeld op de fiets, in een rolstoel of kruipend.
Koppelingen met basisregistraties
Nee
Databronnen
Camerabeelden.
Toezicht
Monitoring
Binnen de pilot zal 2x een evaluatie plaatsvinden.
Menselijke tussenkomst
Ja, de verkeersregelaar acteert op basis van de data.
Risico's
Er is een risico dat iemand fysiek het systeem hackt. Bij een voorloper van dit experiment is een ethische impact assessment (AIIA) gedaan. Bij dit experiment is het Ethische kader van de Digitale Spiegelstad gebruikt. Ook zijn DPIA's uitgevoerd (de DPIA druktemeting) waarin de risico's en maatregelen zijn beschreven t.a.v. privacy. Er is geen bias, want de personen worden geteld zonder voorkeur. De keuze waar de camera's hangen is bij de vorige pilot gemaakt samen met de handhavers.
Prestatienormen
Signalen moeten waardevol zijn. Er zullen evaluaties worden gehouden. Na het experiment zal de toegevoegde waarde tegen het belang worden afgewogen.